Én av fem har ingen buffer hvis bilen bryter sammen

– Flere måtte ta til tårene da regningen kom.

Å ha bilen på verksted kan være en skrekkartet opplevelse for mange - særlig hvis økonomien er stram fra før. Illustrasjonsfoto: Scanpix.
Å ha bilen på verksted kan være en skrekkartet opplevelse for mange - særlig hvis økonomien er stram fra før. Illustrasjonsfoto: Scanpix.

Uforutsette utgifter er noe av det mange av oss frykter aller mest.

Man har nok med å få hjulene til å gå rundt i det daglige. Hvis det plutselig skulle komme en stor regning i tillegg - da sliter man.

Hvis det er bilen som bryter sammen, kan det i mange tilfeller bli svært dyrt. Men er man avhengig av bilen - da har man heller ikke noen alternativer enn å skaffe pengene som skal til. 

Ga opp og solgte bilen etter tre måneder

Ta opp forbrukslån

En undersøkelse YouGov har gjort for Komplett Bank, viser at  én av fem nordmenn ikke har noen økonomisk buffer i det hele tatt, det nøyaktige tallet er 18 prosent. 

Og 13 prosent har mindre enn 10.000 kroner i "bakhånd". Da skal det ikke veldig store reparasjoner til før man sliter.

På spørsmål om hvordan folk takler en uventet pengeknipe, svarer mer enn hver tredje at de vil ta opp forbrukslån eller benytte annen kortsiktig finansiering. I undersøkelsen kommer det frem at det er folk i Østfold, Hedmark, Oppland og Buskerud som har minst økonomisk sikring, selv om forskjellene mellom landsdelene er små.

Gamle og gode: Her er bruktbilene med minst feil

Ta til tårene

Brooms bilekspert Benny Christensen har selv mange år bak seg i bilbransjen. Som verksmester og kundemottaker opplevde han mange kunder som fikk store problemer når bilen brøt sammen:

– Mange var helt uforberedt på at noe kunne skje med bilen, at kostbare ting kunne gå i stykker. De fikk nærmest sjokk da de fikk vite hva reparasjonen ville koste. Det var flere som måtte ta til tårene - og da er det ikke akkurat moro å være den som må overbringe de dårlige nyhetene, forteller Benny.

Råd til å eie?

– For mange var det ikke andre alternativer enn å ty til kredittkort eller svært dyre forbrukslån. For bilen var helt nødvendig for å klare hverdagene. Det er klart at det ikke er noen hyggelig situasjon - dyrt blir det også!

Det å ha bil - og særlig en bil som begynner å få noen år på nakken - er og blir litt risikosport.

– Det er veldig mye som kan skje, og i mange tilfeller kan det også bli kostbart. Derfor anbefaler jeg alle å ha penger i bakhånd, hvis/når noe skulle skje, sier Benny og legger til:

– Det gjelder ikke minst å huske i den fasen når man kjøper bilen. Mange strekker budsjettet sitt til det ytterste, de bruker alle pengene på selve kjøpet. Da er man veldig sårbar hvis noe skulle skje kort tid etter. Det er noe med at man kanskje har råd til å kjøpe drømmebilen - men har man råd til å eie den hvis noe skulle skje? Det spørsmålet er det utrolig viktig å stille seg selv før man kjøper bilen.

Disse bileierne gruer seg mest til å ha bilen på verksted