Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

I midten av mai ble det klart at Saab-fabrikken i svenske Trollhättan måtte stoppe produksjonen - fordi man ikke hadde penger til å betale underleverandørene.

Den nye Saab-eieren NEVS (National Electric Vehicle Sweden) skyldte på at samarbeidspartnere ikke hadde oppfylt lovnader om finansiering.

Dermed ble den økonomiske situasjonen svært vanskelig for selskapet.

Volvo stengte svensk fabrikk

Holder ikke fristen

Den gang karakteriserte NEVS det hele som en "midlertidig og kontrollert stans i produksjonen". Den skulle vare i fire uker - så skulle produksjonen starte opp igjen.

Dette ble møtt med skepsis hjemme i Sverige, og nå er det klart at NEVS ikke klarer å holde sin egen frist.

Nå bekrefter de nemlig at de fire ukene blir til langt flere. NEVS har fortsatt ikke penger til å få startet produksjon. Derfor forlenger de produksjonsstansen i tre uker til - fram til sommerferien.

Betaler lønninger

Det betyr i praksis at Saab-fabrikken tidligst er i gang igjen i uke 33, midt i august. Hvis NEVS lykkes med å finne nye samarbeidspartnere innen den tid.

NEVS skal ha penger til å betale juni-lønninger til de ansatte. Det er ikke kjent hvor mye selskapet nå skylder sine underleverandører, men ifølge svenske media skal NEVS ha pådratt seg flere betalingsanmerkninger.

NEVS skal nå være i dialog med både indiske Mahindra og kinesiske Dongfeng, i håp om å få minst en av dem inn som samarbeidspartner. 

Kvitte seg med Saab

For Saab er dette en lite hyggelig gjentagelse av alt som skjedde de siste årene av selskapets ferd mot konkurs.

Da finanskrisen slo inn over bilbransjen, besluttet Saabs daværende amerikanske eier General Motors (GM) at de skulle kvitte seg med Saab.

Eieren av den nederlandske bil-myggen Spyker, Victor Muller, tok da over selskapet. Han ble møtt med mye skepsis, noe som skulle vise av å være velbegrunnet. Etter et intenst løp med mange krumspring og uventede vendinger, gikk Saab til slutt konkurs.

Derfor ble Saab-søksmål blankt avvist

Midlertidig?

Så kom altså NEVS inn. De har offensive mål og skal bruke batterier fra sitt søsterselskap Beijing National Battery Technology, som i dag produserer batterier brukt i bybusser.

Forretningsplanen til Nevs går på at de i løpet av 2016 skal komme opp i en produksjon på 120.000 eksemplarer av elbilutgaven av 9–3.

Det ble ansett som svært ambisiøst – særlig når vi vet at Saab i sitt aller beste produksjonsår (2006) leverte ut 133.000 biler.

Nå er det altså  stopp igjen i Trollhättan. Det store spørsmålet er om det bare er midlertidig - eller om Saab-comebacket kan være over nesten før det begynte.

- Ingen får lov til å kjøpe denne bilen