STO I SEKS TIMER: Flyet fra Norwegian måtte stå på bakken i seks timer, mens besetningen kranglet med flyplassen om betalingsformen. Foto: Scanpix.
STO I SEKS TIMER: Flyet fra Norwegian måtte stå på bakken i seks timer, mens besetningen kranglet med flyplassen om betalingsformen. Foto: Scanpix.

India nektet Norwegian-fly å lette uten kontant betaling

Flyet fra Norwegian ble stående i seks timer, mens besetning og flyplassledelsen kranglet om betaling. 

Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Passasjerer som TV 2 har snakket med, forteller at flyet sto seks timer på flyplassen i Kolkata i India.

– Kapteinen annonserte at de måtte få noen formaliteter på plass før vi kunne lette, sier passasjeren.

MERKELIG: Informasjonssjef Charlotte Holmbergh Jacobsson sier kontantkravet var oppsiktsvekkende. Foto: Norwegian.
MERKELIG: Informasjonssjef Charlotte Holmbergh Jacobsson sier kontantkravet var oppsiktsvekkende. Foto: Norwegian.

Flyet var på vei fra Oslo til Bangkok i Thailand, men måtte lande i Kolkata (Calcutta) da en passasjer ble syk og trengte akutt legehjelp. 

Cash betaling

Det var da flyet skulle videre problemene oppsto.

– Etter at passasjeren var fraktet til sykehus, ville flyplassen ha penger i kontanter før flyet fikk fortsette mot Bangkok. Det er ekstremt uvanlig å kreve kontant betaling. Vi har ikke kontanter i flyet når vi reiser, sier informasjonssjef Charlotte Holmbergh Jacobsson i Norwegian til TV 2.

Ikke uvanlig å betale

Selskapet har ikke faste flyvninger til Kolkata, og betaler heller ikke avgifter for å lande og lette der. 

– Det er ikke uvanlig å betale for en slik landing, men ikke kontant. Vi er jo et etablert flyselskap. Det burde gå an å gjøre opp senere, sier Jacobsson.

Betalingsgaranti

Redningen ble en garanti fra Dubai.

– Etter mye diskusjon fikk vi hjelp av myndighetene i Dubai, som garanterte for at vi kunne betale for oss, sier informasjonssjefen.

Hun vet ikke hvor mye penger flyplassens representanter krevde for sine tjenester.

Flyet landet i Kolkata, som var nærmeste mulige stoppested, klokken 23.55 norsk tid, mandag. Etter mer enn seks timer fikk flyet fortsette til Bangkok.

Ambassaden tok kontakt

Passasjerene kunne ikke komme ut av flyplassen, ettersom de ikke hadde visum. De fikk gå inn i avgangshallen, men ble anbefalt å holde seg i flyet der det var aircondition.

Den norske ambassaden i India ble koblet inn i pengediskusjonen.

– Ambassaden var i direkte kontakt med Norwegian, men jeg har ikke flere opplysninger om hva den kontakten dreide seg om, sier pressevakt Eskil Sivertsen i Utenriksdepartementet.