Billig familie-Mercedes - men ikke til Norge

Citan Traveliner har plass til sju.

Ikke vanskelig å se at dette egentlig er en varebil - Mercedes kommer med spesialversjonen Citan Traveliner.
Ikke vanskelig å se at dette egentlig er en varebil - Mercedes kommer med spesialversjonen Citan Traveliner.

Antallet flerbruksbiler som egentlig er bygget som varebiler, øker stadig.

Et firkantet og funksjonelt varebildesign er perfekt for å få mest mulig plass.

For bilprodusentene er det også mye rimeligere å ta utgangspunkt i en eksisterende modell - enn å konstruere en bil helt fra bunnen av. Det gir ekstra mening i bilklasser der volumet i utgangspunktet ikke er veldig høyt.

Dette er den sikreste varebil-arbeidsplassen

4,70 meter lang

Sist ut i dette selskapet er Mercedes. De presenterer nå den ekstra lange Traveliner-utgaven av varebilen Citan.

Det som opprinnelig er en av de større varebilene i kompakt-klassen, blir dermed til sjuseters personbil. 

Citan Traveliner er 4,70 meter lang, og med høyt og kantete design, lover det svært godt for den innvendig plassen.

Topp 10 varebil: Dette er de beste

Sjuseter - og bagasjeplass

De to setene helt bakerst kan justeres så mye som 13 centimeter i lengderetningen. Dermed kan man bruke bilen som sjuseter, og samtidig ha plass til en god del bagasje.

Mercedes oppgir bagasjerommet som sjuseter til mellom 300 og 400 liter. Det er det ikke mange konkurrenter som kan matche.

Setene kan også felles ned individuelt, eller tas helt ut. På sidene har de to passasjerene bakerst flere oppbevaringsrom.

Enkelt interiør

Som femseter, med to bakerste setene ute, vokser bagasjerommet til hele 2200 liter. Og hvis man feller ned de tre baksetene i midten, øker dette til 3500 liter.

Bilen er utstyrt med  justerbart bagasjeromstrekk, og har dessuten festekroker i gulvet for å sikre bagasjen. 

Ut fra de første bildene kan vi fastslå at interiøret virker enkelt, men robust. Luksus-faktoren er lav, men så er da også mye av poenget med biler som dette å holde prisen nede.

Her er det plass til alle de åtte ungene

- Ingen planer

I flere europeiske markeder skal prisene starte på under 200.000 kroner. 

Her i Norge kommer naturligvis avgifter på toppen av det. Men det er per nå bare et hypotetisk spørsmål, med mindre du funderer på å hente den hjem selv.

Vanlig import hit til vårt marked blir det neppe med det første. 

- Nei, per nå har vi ingen planer om å ta inn denne modellen til Norge, sier Olav-Kåre Thingwall som er PR- og informasjonssjef  for Mercedes-Benz Norge Nyttekjøretøy, til broom.no.

 Stor stasjonsvogn? Her er plassvinnerne

 

Altfor mange unger? Her er løsningen!