- Dette er en gledens dag på norske veier

Klar for 110-grense? Her er rådene fra Brooms bilekspert.

Fra og med i dag kan du kjøre lovlig i 110 km/t også i
Norge.  Illustrasjonsbilde.
Fra og med i dag kan du kjøre lovlig i 110 km/t også i Norge.  Illustrasjonsbilde.

Lenge har 100 km/t vært høyeste tillatte hastighet i Norge. Men det var inntil i går.
I dag økes dette nemlig til 110 km/t, på strekninger gjennom E18 i Vestfold og E6 gjennom Østfold.
I løpet av året vil ytterligere fire strekninger få økt fartsgrense i de samme to fylkene.

En gledens dag!

- Dette er en gledens dag på norske veier, sier Benny Christensen, biltester og bilekspert i broom.no.

- De aktuelle veistrekningene har ingen problemer med å takle denne farten, de er nemlig.  bygget for inntil 130 km/t.

- Vi trenger mer effektiv trafikkavvikling i Norge og når veistandarden - for en gangs skyld - ligger til rette for en slik hastighet, er det feil å ikke utnytte det, mener han.

Tatt for råkjøring - påsto skoene var for tunge

Rette, fine firefeltsveier

Men selv om hastigheten øker, tror ikke Benny at det vil bli flere ulykker.

- Man vet jo at det er en sammenheng mellom hastighet og antall ulykker. Men på disse veistrekningene som altså er bygget for enda høyere hastighet, som er firefeltsveier, som er rette og med god oversikt, tviler jeg på at ulykkesbelastningen vil øke.

Fikk inndratt superbilen etter råkjøring


Her er bilekspertens råd for fortkjøring:

 

Hold fokus på veien: I 110 km/t forflytter man seg mer enn 30 meter i sekundet. Det er mye. En liten distraksjon på to-tre sekunder enten med barn i baksetet eller mobiltelefon - og du har flyttet deg nesten 100 meter.

Hold avstand til bilen foran: Det gamle trikset med å telle til 1001, 1002 og 1003 gjelder fortsatt. I 110 km/t bør man nok legge til 1004 også. Ved våt asfalt  har man her en stopplengde på bortimot 160 meter. Det er langt ...

Dekk og lufttrykk: Dekkene er bilens aller viktigste del. Og jo fortere men kjører, jo viktigere er de. Slitte dekk og dekk med feil dekktrykk går utover både bremselengde, veigrep ved for eksempel unnamanøver, drenering av vann og slaps, kjørekomfort og forbruk.

Vær opplagt: Det sier seg selv at det å sovne bak rattet ikke er noe sjakktrekk når bilen flytter seg mer enn 30 meter i sekundet. Stopp og ta en powernap om du er trøtt.

Bilen: Vitale deler som hjuloppheng, bremser er enda viktigere i høye hastigheter. Da stilles det også høyere krav til både smøring og kjøling av motoren. En sjekk av både olje og frostvæske er derfor på sin plass.

Følger du disse enkle rådene, så skal du kunne kjøre trygt - også i 110 km/t.

Filmet sin egen råkjøring i 220 km/t - det var ikke smart ...