Verden er i endring. Ikke en gang biltyver er lenger hva de en gang var.

Før var dette gjerne noen med et akutt transportbehov, eller et enda mer akutt behov for fart og moro og som " helt tilfeldigvis" hadde en stor skrutrekker i baklomma.

Slik er det ikke lengre, om vi skal tro en pressemelding NVSA (New Vehicle Security Assessment). De har nylig har offentliggjort en rapport rundt hvor enkelt det er å stjele en bil eller å gjøre innbrudd i en bil.

Big Business

Nå har biltyveri i større grad blitt "big business". Ofte organisert i  ligaer som har spesialisert seg på noen typer biler. Og som har både kunnskap og tilgang til avansert teknikk for å kunne både komme inn i- og å få med seg bilen.

For å bekjempe dette har flere forsikringsselskaper siden 2008 gradert biler etter NVSA-normen.

De har også satt opp en poengbasert norm på hvor sikre bilene er - altså hvor vanskelig det er komme inn i bilen og å komme av gårde.De har rangert til sammen150 bilmodeller, hvor 5 stjerner er toppscore og 1 stjerne er bunnplassering.

Les også: Kurt sporet opp biltyven selv

Omfattende

NVSA-normen stiller krev til bilens konstruksjon på dører / låser etc. nettopp med tanke dette med tyveri og innbruddssikkerhet. Man ser også på hvor god den elektroniske beskyttelsen er på bilens originale startsperre, alarmsystem og hvordan identifiseringsmulighetene er.

Forskjellene er relativt store mellom de beste og verste. Ikke helt overraskende er ofte de dyre og kostbare bilene de som kommer godt ut. Man får ofte det man betaler for.

Best og dårligst

Klikk for å endre bildetekst
Klikk for å endre bildetekst

De aller beste bilene når det gjelder tyveri- og innbruddssikring er Volvo, Audi, Porsche, Lexus og Volkswagen som gjør det generell godt.
Mens bunn-listen ser slik ut:


Det bør ta 15 min.

Som nevnt har 150 biler vært under lupen så langt, men listen er langt fra komplett. Fabrikanter som BMW, Honda og Mercedes har av ulike årsaker valgt å ikke være med i denne rangeringen.

Målet er at det skal ta så lang tid som 15 minutter å stjele en bil. Da mener man å ha vunnet mye, for så lenge er ikke tyvene villige til å jobbe med en bil, står det å lese i pressemeldingen fra NVSA.


Biltyven ringte for å spørre hvor bensinkortet lå