Når blunkefjes setter seg i vrangstrupen :-(

Språkforsker Karianne Skovholt sier den gode stemningen du vil lage med en smiley, fort kan snu seg til provokasjon.
Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Skovholt forsker på hvordan vi bruker emoticons i skriftlig kommunikasjon. Smilefjes og blunkefjes er de vanligste.

Meningen er å skape en vennlig ramme rundt kommunikasjonen. Men språkforskeren påpeker at de kan være et tveegget sverd, og de kan avsløre mer enn du tror. 

– Et blunkefjes er ofte et uttrykk for flørt, eller at de som snakker sammen har felles bakgrunnskunnkap om det de snakker om. Det er ofte vanskelig å tolke et blunkefjes, fordi det kan ha flere betydninger, sier Skovholt.

God stemning :-)

Emoticons veier opp for en form kroppsspråket som ikke lar seg formidle skriftlig.

– Smilefjes er jo i utgangspunktet noe man bruker for å skape god stemning, god atmosfære, og vise at man er velvillig, sier Skovholt.

– Men når sjefen skriver til deg: «her er en oppgave som passer godt for deg :-)», kan det bidra til å bagatellisere det at du påfører en annen en arbeidsoppgave, og at den oppgaven skal gli lettere ned. Det kan virke provoserende, sier hun.

Har du eksempler emoticons-blemmer? Kommenter nederst i artikkelen

Bagatelliserende ;-)

Skovholt sier et smilefjes kan være en fin metode for å skape god stemning, men malplasserte emoticons kan virke mot sin hensikt. 

– Men det også være litt provoserende å bagatellisere noe som for andre kanskje er en stor byrde, sier forskeren.

Forskjell på kommunikasjonsformer :-)

Emoticons er ikke et onde, men språkforskeren råder deg til å være bevisst på bruken. Særlig påpeker hun forskjellen på personlig kommunikasjon, og kommunikasjon i arbeidslivet. 

– Jobber man i bank eller Statens Lånekasse, der man har en helt klar offentlig institusjonell rolle, er det rart å bruke smilefjes, sier hun.

I en verden der kommunikasjonsformen blir stadig mer likeverdig, er det en mulig å myke opp kommunikasjonen. Men skjæringen kommer når innholdet i dialogen ikke er preget av solskinn og glede.

– Unge mennesker vil kanskje foretrekke smilefjes som et signal om at her er relasjonen i orden. Men banker og forsikringsselskap vil også kunne komme til å kreve inn penger av kunden. Da er det kanskje ikke greit å skrive «du har glemt å betale lånet ditt :-)», sier Skovholt.

Og dere som fortsatt skriver meldinger med caps lock? Se dommen fra språkforskeren i videoen øverst.