13.000 bil-arbeidere mister jobben - på én fabrikk

Det er dimensjoner over det når Lada må kutte.

Lada-fabrikken i Togliatti står foran store kutt. 13.000 må gå i det som har blitt beskrevet som en "ekstremt ineffektiv bilfabrikk".
Lada-fabrikken i Togliatti står foran store kutt. 13.000 må gå i det som har blitt beskrevet som en "ekstremt ineffektiv bilfabrikk".

Russiske Lada er i gang med en skikkelig snuoperasjon som kan gjøre merket til en langt mer moderne og internasjonal aktør enn de har vært tidligere.

Renault/Nissan har nemlig tatt over styringen i Lada, og de har store ambisjoner for framtiden.

Men først må de gjennomføre en skikkelig snuoperasjon - og den later til å bli mildt sagt krevende.

Dette har faktisk vært en taxi!

 Kraftig minus

Svenske Bo Anderssson med fortid fra både forsvaret og General Motors (GM) er nå sjef for Lada. Han har fått noen solide utfordringer i fanget.

For mens Lada er i gang med å utvikle nye bilmodeller, faller salget kraftig hjemme i Russland. Bilsalget er generelt rammet av den økonomiske nedgangen etter uroen i Ukraina - men Lada faller langt mer enn markedet generelt.

Så langt i år er bilsalget ned med fire prosent i Russland. For Ladas del er minuset hele 15 prosent.

Denne Ladaen er helt rå i terrenget

 Ekstremt ineffektiv

Andersson tok over Lada i november i fjor, og allerede i vinter uttalte han at situasjonen i selskapet var "svært vanskelig" og at mange av de ansatte nå måtte "våkne opp".

Så mye tydeligere kan det vel knapt sies. Lada-fabrikken i Togliatti er kjent for å være ekstremt ineffektiv, og i perioder har det vært uklart hvem som egentlig styrte den, Lada selv eller den russiske mafiaen. 

Man Andersson er fast bestemt på å få skikk på tingene, og noe av det første han må gjøre er å kutte kraftig i arbeidsstokken.

 13.000 må gå

Ved inngangen til 2014 jobbet det så mye som 65.891 personer ved Lada-fabrikken. Nå må mange av dem se seg om etter en ny jobb.

Lada har nemlig nå bekreftet at store kutt er på gang. I løpet av året må hele 13.000 ansatte gå, det er nesten dobbelt så mange som tidligere planlagt.

Målsetningen skal være å gjøre produksjonen langt mer effektiv enn i dag, samtidig som kvaliteten på bilene må bli vesentlig bedre.

- Kjøp deg en ekte firehjulstrekker!

Skal snu utviklingen

Lada tapte penger i fjor, og med fallende salg ser det mørkt ut for resultatet i 2014.

Samtidig kreves det store investeringer for å få selskapet på rett kjøl. Renault/Nissan skal være fast bestemt på å snu utviklingen - og bruke det som kreves av både tid og penger for å klare det.

Nybil til under 50.000 kroner - jo, det er mulig!

 

LES MER: Nå skal Lada satse på lekkert design