Dette var redningsbilen som kom for sent

Saab 9-5 SportCombi rakk aldri å komme i vanlig produksjon. 

Klikk for å endre bildetekst
Klikk for å endre bildetekst

Benny Christensen er Brooms bilekspert.

I "Spør Benny"-seksjonen på broom.no svarer han på alt som har med bil å gjøre.

Her er et av spørsmålene fra siste nettmøte:

Hei Benny, jeg kom akkurat over en artikkel om Saab 9-5 stasjonsvogn, altså den nye som aldri rakk å komme ut på markedet før Saab-konkursen skjedde. Den bilen er jo rett og slett nydelig!

Tror du den kunne ha reddet Saab hvis den hadde kommet et par år tidligere? Jeg lurer også på om du vet noe mer om det kan være mulig at den bilen gjør comeback som en Saab eller som et annet merke? Det virker jo nesten helt meningsløst hvis de brukte alle pengene for å utvikle den, og så blir den bare kassert når bilen er helt ferdig. Hilsen en som håper at Saab kan komme skikkelig tilbake!

Benny svarer:

Hei du! Denne bilen kommer nok til å bli en liten legende, fordi den er produsert i så få eksemplarer. Hvis jeg husker riktig, er det bare snakk om rundt 30 stykker. Alle førserie-biler, men da produksjonsbåndene stoppet på Saab-fabrikken, skulle det meste være klart for produksjon.

Saab hadde nok også selv lenge et håp om at denne modellen skulle kunne redde dem i siste liten. Men den kom altså for sent og rakk aldri å komme i vanlig produksjon.

Men kunne den ha reddet Saab? Jeg tror ikke det. Problemene til Saab var nok altfor store til at én bilmodell kunne gjort den store forskjellen. Konkursen kom ikke akkurat brått og uventet her. Saab hadde tapt penger i mange, mange år. Modellutvalget var altfor tynt, bilene klarte ikke å skille seg nok ut til at Saab kunne ta noen premium-pris for dem - og dermed levde merket i praksis på lånt tid i mange år.

De siste årene var det naturligvis ekstra tungt, fordi framtiden var så uviss. Det skremte nok bort en god del potensielle kunder, det også.

Vi hadde spionbildene: Saabs siste halmstrå

Minst én i Norge

Vi kan nok dessverre ikke regne med noe comeback for denne modellen heller. Da konkursboet til Saab ble kjøpt av elbilselskapet NEVS, var en av de klare forutsetningene fra den tidligere Saab-eieren General Motors (GM) at deres teknologi ikke var noen del av handelen. 

9-5 var basert på Opel Insignia, GM ville ikke at noen andre skulle få tilgang på teknologien, dermed ble det slik. Like etter konkursen ble det forresten spekulert i at GM kanskje ville bruke denne bilen internt, altså hos et av sine andre merker. Men det ser ut som det bare var spekulasjoner.

En liten digresjon til slutt: Vi vet at det ruller i alle fall ett eksemplar av 9-5 stasjonsvogn på norske skilter. Den bilen ble kjøpt på auksjon av en super-entusiast som klarte å få den registrert også. Kanskje er det flere - i så fall håper jeg vi får høre mer om det i kommentarfeltet under! 

LES MER: Harald sikret seg helt unike biler på auksjon

Stort arkiv

Alle spørsmål Benny svarer på, legger seg automatisk inn under de ulike bilmerkene her på broom.no.

Du kan også lese alle svarene i Spør Benny-seksjonen

Velkommen – og lykke til!

Dette er luksus-SUV på billigsalg