Ryggekamera kan være smart - men det gjelder å være oppmerksom i tillegg! Slik ser systemet ut i nye Nissan Qashqai.
Ryggekamera kan være smart - men det gjelder å være oppmerksom i tillegg! Slik ser systemet ut i nye Nissan Qashqai.

Smart - men dette kan også gjøre deg sløv

De neste dagene må du passe spesielt godt på.

Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.
annonse

Det er sjelden farlig eller særlig dramatisk: Men ryggeulykkene kan være desto irriterende og ikke minst kostbare.

Ryggeulykker og påkjøring av parkert kjøretøy er blant de vanligste ulykkene med bil. I fjor kostet ryggeulykker med personbil forsikringsselskapene 593 millioner kroner, viser tall fra Finans Norge.

Det var et hopp fra de to foregående årene, da selskapene utbetalte i underkant av en halv milliard

Kanskje blir det slutt på dette speilet:

Pinse er ny topp

– Det er særlig på trange kjøpesentre og i bykjerner at nordmenn rygger på andres biler, på stolper og skilt. De som planlegger parkeringshus kunne nok bli litt mer spandable med plassene, sier informasjonsdirektør Jon Berge i If Skadeforsikring.

Stress er ofte medvirkende. Fredag er den vanligste dagen å rygge på noe.

– Ryggeulykkene skjer ofte på store handle- og utfartsdager. Pinse er neste topp, sier Berge, i en pressemelding.

Her skal tusenvis av nordmenn sitte i baksetet

- Kan bli litt sløv

Hvis du syns rygging er en utfordring, er det god hjelp å få. Mange nye biler har nå ryggekamera som standard- eller ekstrautstyr, men de blir også stadig enklere å ettermontere.

Men  til tross for at ryggekameraer blir vanligere, går ikke antall ryggeulykker ned.

– Økningen i utbetalinger etter ryggeulykker skyldes delvis at bilene koster mer, men vi ser også at antall ulykker øker, også etter at ryggekamera ble vanligere, sier Jon Berge i If.

– Jeg tror en kan bli litt sløv av ryggekamera. Det gjelder å passe på. For eksempel er det lett å glemme sidene på bilen når en ser på skjermen, sier han.

Stor utfordring

Rygging er en del av læreplanen for kjøreskolene, men det er ikke definert et minsteantall timer i undervisningen.
– Rygging kan være en stor utfordring for noen, nesten så man kan lure på hvordan de fikk seg førerkort. Men det jobbes mye med rygging i undervisningen, både på vei og parkeringsplasser, sier fagkonsulent Øyvind Eidesen i Autoriserte Trafikkskolers Landsforbund.


Derfor kan ryggekamera bli påbudt i alle biler