Smart - men dette kan også gjøre deg sløv

De neste dagene må du passe spesielt godt på.

Ryggekamera kan være smart - men det gjelder å være oppmerksom i tillegg! Slik ser systemet ut i nye Nissan Qashqai.
Ryggekamera kan være smart - men det gjelder å være oppmerksom i tillegg! Slik ser systemet ut i nye Nissan Qashqai.

Det er sjelden farlig eller særlig dramatisk: Men ryggeulykkene kan være desto irriterende og ikke minst kostbare.

Ryggeulykker og påkjøring av parkert kjøretøy er blant de vanligste ulykkene med bil. I fjor kostet ryggeulykker med personbil forsikringsselskapene 593 millioner kroner, viser tall fra Finans Norge.

Det var et hopp fra de to foregående årene, da selskapene utbetalte i underkant av en halv milliard

Kanskje blir det slutt på dette speilet:

Pinse er ny topp

– Det er særlig på trange kjøpesentre og i bykjerner at nordmenn rygger på andres biler, på stolper og skilt. De som planlegger parkeringshus kunne nok bli litt mer spandable med plassene, sier informasjonsdirektør Jon Berge i If Skadeforsikring.

Stress er ofte medvirkende. Fredag er den vanligste dagen å rygge på noe.

– Ryggeulykkene skjer ofte på store handle- og utfartsdager. Pinse er neste topp, sier Berge, i en pressemelding.

Her skal tusenvis av nordmenn sitte i baksetet

- Kan bli litt sløv

Hvis du syns rygging er en utfordring, er det god hjelp å få. Mange nye biler har nå ryggekamera som standard- eller ekstrautstyr, men de blir også stadig enklere å ettermontere.

Men  til tross for at ryggekameraer blir vanligere, går ikke antall ryggeulykker ned.

– Økningen i utbetalinger etter ryggeulykker skyldes delvis at bilene koster mer, men vi ser også at antall ulykker øker, også etter at ryggekamera ble vanligere, sier Jon Berge i If.

– Jeg tror en kan bli litt sløv av ryggekamera. Det gjelder å passe på. For eksempel er det lett å glemme sidene på bilen når en ser på skjermen, sier han.

Stor utfordring

Rygging er en del av læreplanen for kjøreskolene, men det er ikke definert et minsteantall timer i undervisningen.
– Rygging kan være en stor utfordring for noen, nesten så man kan lure på hvordan de fikk seg førerkort. Men det jobbes mye med rygging i undervisningen, både på vei og parkeringsplasser, sier fagkonsulent Øyvind Eidesen i Autoriserte Trafikkskolers Landsforbund.


Derfor kan ryggekamera bli påbudt i alle biler