Med 70 millioner månedlige brukere, er nettavisen USA Today en av USAs største. Det til stor glede for norske Josef Yohannes (33), som har landet en fersk avtale som forlenger den amerikanske drømmen til tegneserien hans, «The Urban Legend».

– Jeg skapte denne superhelten og tok den med på en tegneseriemesse i USA i fjor, Comic-Con. Der fikk jeg en avtale med et etablert distribusjonsselskap, og så ballet det på seg. Jeg fikk vite at USA Today var veldig fascinert og at de syntes at dette var en bra tegneserie, forteller Yohannes til TV 2.

Som et prøveprosjekt ble den norske superhelten i fjor høst valgt inn som en av avisens superheltstriper, blant navn som tungvekteren Captain America. Nå har altså avisen bestemt seg for å følge ferden videre. 

LANDET AMERIKANSK KONTAKT: «The Urban Legend» gir ut ukentlig på nettsidene til USA Today. Faksimile: USA Today
LANDET AMERIKANSK KONTAKT: «The Urban Legend» gir ut ukentlig på nettsidene til USA Today. Faksimile: USA Today

– Jeg synes det er helt fantastisk! Jeg har jobbet veldig hardt og synes det er stort at folk verdsetter noe jeg har skapt på egenhånd. Jeg har gjort det beste med det jeg har, og at det fungerer er helt fantastisk, stråler 33-åringen. 

Vil nå frem til unge

Yohannes forteller at han snublet inn i tegneseriebransjen ved en tilfeldighet. Han håper de tegnede rutene kan hjelpe ham nå ut til de yngre massene. 

– Jeg synes tegneserier er en veldig fin måte å nå frem til de unge i dag på. Og det er et undervurdert medium som gjør at man ikke bare kan nå ut til de unge, men også inspirere dem. Det er en fin greie, sier han.

Gode tilbakemeldinger

I «The Urban Legend» møter vi læreren Malcolm Madiba, som forvandler seg til den maskerte superhelten «Urban Legend» om natta. 

Tilbakemeldingene har ikke latt vente på seg 

– Jeg har fått veldig, veldig gode tilbakemeldinger. Det har vært en helt fantastisk respons fra både tegneseriefans og folk i underholdningsbransjen, som har sagt at de mener det er både spennende, unikt og særegent. Det er helt fantastisk!

Jobber fulltid med serien

I tillegg til nettsuksess i USA, selges «The Urban Legend» også som blad i norske kiosker. Tegneserieskaperen jobber fulltid med prosjektet, og forteller at det betyr mye å ha slått gjennom på to kontinenter. 

– Det er veldig manges drøm innenfor noe lignende å slå gjennom i USA. Det betyr veldig mye for meg. Det viktigste for meg nå er at jeg er på riktig vei, sier Yohannes.

KJEMPER MOT DE ONDE: «The Urban Legend» tar opp kampen mot de onde i byen Capital. Foto: Presse
KJEMPER MOT DE ONDE: «The Urban Legend» tar opp kampen mot de onde i byen Capital. Foto: Presse