Denne er det bare en av i Norge

Nå selger Sarah sin Sandero - den kan nok bli billig ...

Her har det dukket opp en ekte sjeldenhet på det norske bruktmarkedet - nemlig en Dacia Sandero!
Her har det dukket opp en ekte sjeldenhet på det norske bruktmarkedet - nemlig en Dacia Sandero!

Et av bilmerkene som har økt mest i Europa de siste årene er Renaults lavprismerke Dacia. De har slått seg opp med enkle og ukompliserte biler - til svært gunstig pris.

For to år siden kom Dacia også til Norge.

Så langt har salget vært svært beskjedent og det blir bare tatt inn én modell, kompakt-SUVen Duster.

Prisen kan diskuteres

Men nå har det dukket opp en svært sjelden mulighet på bruktmarkedet. Sarah fra Oslo selger nemlig det som må være det eneste eksemplaret av Dacia Sandero på norske skilter. Her kan du altså skaffe deg en bruktbil som naboen garantert ikke har maken til.

Bilen er en 2009-modell, og etter fem år og drøyt 100.000 tilbakelagte kilometere, er prisantydningen på 68.580 kroner. Og som det står i annonsen, "prisen kan diskuteres".

Duster ble mye billigere i vinter - les mer her:

Klikk her for å se annonsen for bilen:

Ikke vunnet designpriser

Å selge en så ukjent modell fra et merke som også er temmelig ukjent her hjemme, er garantert ikke enkelt.

Men hva er det så vi snakker om her? Jo, en kompakt småbil som har mye til felles med Renault Clio. Nesten nøyaktig fire meter lang, hører den hjemme i Polo/Fiesta-klassen. 

Utseendet har ikke akkurat vunnet designpriser, men er funksjonelt og sikrer god plassutnyttelse. 

Som Daciaer generelt er ikke teknikken akkurat siste skrik. Dette er velprøvede saker fra Renault-hyllene, noe som er viktig for å holde kostnadene nede.

Dacia lager også billig sjuseter - les mer om den her:

Langkjøring til Tyskland

Sarahs eksemplar er utstyrt med en 1,6-liters bensinmotor på 87 hestekrefter. Å kjøpe en Dacia for å bruke til langkjøring mellom Norge og Tyskland er kanskje ikke noe opplagt valg, men det er det Sarah hovedsaklig har brukt den til. 

Hun skryter også av "underholdende kjøreegenskaper", samt at bilen skal ha både "god støydemping" og "behagelig fjæring". 

Billigst i Sverige

Deler er ofte et problem på såpass sjeldne biler som dette, men slik sett bør Sandero være relativt kurant.

Mye er Renault-deler her, og du skal ikke lenger enn til Sverige for å finne et land der Sandero har blitt solgt ny i flere år. Den har forresten ganske nylig kommet i andre generasjon - og den er Sveriges rimeligste nybil akkurat nå med en startpris på 78.900 kroner.

 Nybil - men den har ikke engang servostyring!

Derfor mener vi Duster er et av de mest fornuftige bilkjøpene du kan gjøre