Benny Christensen er Brooms bilekspert.

I "Spør Benny"-seksjonen på broom.no svarer han på alt som har med bil å gjøre.

Her er et av spørsmålene fra siste nettmøte:

Hei Benny jeg var i England i bryllup hos en god kamerat sist helg og da kom jeg over en pickup jeg aldri har sett før. Jeg var på vei bort for å se nærmere på den da eieren kom og satte seg inn og kjørte avgårde, men jeg fikk i alle fall knipset et bilde av den som jeg kan sende til dere.

Aner du hva dette er for noe? Det er en dobbeltkabiner med baksete og den så slett ikke verst ut. Jeg tenkte først koreansk, men kjenner ikke igjen den logoen fra noen av de koreanske merkene. Vet du svaret? Hilsen Geir

 

Benny svarer:

 

Her skulle jeg gjerne sagt at jeg naturligvis kjenner den igjen med én gang, men jeg må innrømme at jeg ikke gjorde det. Men logoen er jo godt synlig her, og den avslører at vi ikke snakker koreansk bil, men kinesisk.

Det du har sett er bil som heter Great Wall Steed. En pickup som er første modell fra Great Wall på det britiske markedet. Mange mener at det også bare er en liten forsmak på det som vil komme de neste årene.

Våken Broom-leser: Her er Great Wall fotografert på gata i England. Foto: Privat.
Våken Broom-leser: Her er Great Wall fotografert på gata i England. Foto: Privat.

Great Wall er nemlig en av de mange kinesiske bilprodusentene som har ambisjoner om å slå seg opp i Europa også. Og dette er ingen smågutt i bil-sammenheng. Great Wall blir regnet som Kinas største SUV-produsent. De er store på offroadere og pickuper, samtidig som de i 2010 også begynte å satse på personbiler.

Den årlige produksjonen ligger på rundt 750.000 biler. Great Wall har valgt en litt annen modell for å gå inn i utenlandske markeder enn de fleste andre bilprodusenter gjør. De har nemlig opprettet en rekke mindre fabrikker som setter sammen bilene deres ut fra komplette delekit.

En av disse fabrikkene ligger i Bulgaria, altså innenfor EU. Det blir sett på som et klart tegn på at Great Wall har store ambisjoner om å komme seg inn i markedet i vår del av verden også.

Dette er en annen pickup fra Kina - og den er omdiskutert

Kommer til Norge?

Å starte med en pickup er sannsynligvis veldig smart. Her godtar kundene at vi ikke snakker siste nytt av teknologi, design eller utstyr. Det viktigste er at den gjør jobben på en bra måte. 

I England har Steed en startpris på 14.000 pund, altså rundt 140.000 kroner. Dermed legger den seg også under de aller fleste konkurrentene i pris. 

En titt på den engelske hjemmesiden, viser at Great Wall slett ikke har tenkt å stoppe med en modell. SUV-en H6 er på vei som modell nummer to på dette markedet.

Hva med Norge? Jeg vet at flere norske bilimportører snuser på kinesiske merker, og i praksis er det nok bare et tidsspørsmål før de er her også. Det blir spennende å se hvem som er først, det er nok slett ikke umulig at Great Wall er med helt i front der.

Her er den nye pickup-kongen

Stort arkiv

Alle spørsmål Benny svarer på, legger seg automatisk inn under de ulike bilmerkene her på broom.no.

Du kan også lese alle svarene i Spør Benny-seksjonen

Velkommen – og lykke til!

Dette er luksus-SUV på billigsalg