Han kan ikke kjøre den selv på fire år ennå, og med en slik blivende klassiker i garasjen kan ventetiden bli lang for Håkon. Foto: Privat
Han kan ikke kjøre den selv på fire år ennå, og med en slik blivende klassiker i garasjen kan ventetiden bli lang for Håkon. Foto: Privat

Mercedesen må vente fire år med å bli kjørt

Håkon har vært tidlig ute.

annonse

I spalten "Bilen Min" har Broom.no-leserne mulighet til å fortelle litt om sin egen eller sine egne biler, og litt om sin bilinteresse.

Den første bilen pleier alltid å få en spesiell plass i hjertet hos oss. Det gjelder nærmest uansett hva slags bil det var, hvor slitt den viste seg å være, og hvor mange bulker den etter hvert fikk. Da man var 18 år gammel hadde man jo ikke all verden å rutte med uansett.

Men noen starter tidligere enn det, også. Til dels mye tidligere. Og selv om førerkortet for en 14-åring ligger langt frem i horisonten, legger noen lista ganske høyt. Som bileieren vi her skal hilse på.

Kan en Peugeot 406 fungere som ungdomsbil?

Har startet tidlig

For han har god tid til å pusse på bilen før han får lov å kjøre den selv. Men her er det ikke veldig mye mer som trenger å gjøres, som vi skal se.

Bilen det dreier seg om er en Mercedes 190E. Den første kompakt-Mercedesen på svært mange år da den kom på begynnelsen av 1980-tallet, og en modell som åpnet et helt nytt markedssegment for produsenten. Den ble raskt fryktelig populær og en verdig konkurrent for BMWs 3-serie, som hadde fremprovosert en reaksjon fra Mercedes ved å begynne å levere det vi nå kaller premium også i kompakt format.

Den er fremdeles like blank og fin som da den var ny, Håkons 22 år gamle Mercedes. Foto: Privat
Den er fremdeles like blank og fin som da den var ny, Håkons 22 år gamle Mercedes. Foto: Privat

Der hvor BMW fremdeles var ganske sportslig, og altså tiltagende luksuriøs, var Mercedesen først og fremst velbygget og gedigen, og et resultat av en kostbar utviklingsprosess. I utgangspunktet kunne bilene være ganske ribbet for utstyr, men det var også mulig å få en skikkelig luksus-stinn 190. Og etter hvert vokste "familien" med både mer fornuftige og mer sportslige modeller.

Mer voksent valg enn BMW

I folks bevissthet var det dog bare de råeste versjonene som tiltalte de med sportslig kjørestil. Og Mercedes var fremdeles et langt mer "voksent" valg enn en tilsvarende BMW.

Så billig kan du faktisk få en BMW!

Slik har det vært helt til i senere tid, og selv etter at bilene begynte å få en viss klassiker-status drøyet det litt før merke-entusiastenes snittalder begynte å krype nedover. Det har skjedd nå - og samtidig har 190-modellen, eller W201 som den heter internt på Mercedes-språket, virkelig begynt å bli en samlerbil.

Hvis de er i fin og helst rimelig original stand, vel å merke.

Øker i verdi - hvis de er fine

De er det langt mellom, for disse kostbare kompaktbilene ble kjøpt nye av folk som kjørte mye og dermed kunne forsvare investeringen, og selv om de var velbygget begynner slitasjen nå å prege de fleste, over 20 år etter at den siste ble produsert.

God ergonomi var viktig hos Mercedes. Materialvalget var ikke prangende, men slitestyrken imponerende. Foto: Privat
God ergonomi var viktig hos Mercedes. Materialvalget var ikke prangende, men slitestyrken imponerende. Foto: Privat

Vår unge innsender har klart å finne en av de siste som ble bygget. Og ikke nok med det, den har også en kilometerstand som gjør den attraktiv for en stadig voksende skare av Mercedes-entusiaster både i inn- og utland.

Men de kan bare drømme - det er ingen overhengende fare for at noen andre skal få slå kloa i denne før eieren selv kan nyte den bak rattet om fire år, forstår vi. Da vil kilometerstanden være enda mer imponerende. Og den allerede flotte bilen vil etter alt å dømme være enda finere, og fremdeles i tråd med hvordan den var da den var helt ny, lover han.

Nå kommer sola - skaff deg en kul sommerbil!

Eier: Håkon Alme Olsen, (14).

Bosted: Elverum.

Litt om meg selv: Elsker alt som har med bil å gjøre.

Bilen: Mercedes 190E 1,8, 1992-modell.

Hvor lenge har du eid den? Siden februar 2014.

Hva har du gjort med den? Fjernet litt rust, satt på nye felger, byttet høyttalere og mye mer.

Med lav kjørelengde er dette allerede en ettertraktet bil. Om fire år, når Håkon kan kjøre den selv, blir den enda morsommere å eie. Foto: Privat
Med lav kjørelengde er dette allerede en ettertraktet bil. Om fire år, når Håkon kan kjøre den selv, blir den enda morsommere å eie. Foto: Privat

Liker best med bilen: At den bare har gått 111.000 km, og er som ny.

Liker minst med bilen: At det ikke er en 2,3-16 eller 2,5-16 kanskje? :-)

Beste opplevelse med bilen: Første gang jeg så den.

Framtidsplaner for bilen: Holde den original.

Drømmebil: Mange, men en 300E 3,4 AMG eller såkalt "The Hammer" er noe av det kuleste innen bil.

Har du en bil du vil dele med oss? Billig, dyr, stygg, pen, gammel, ny, liten eller stor, se info her.

Nå er Mercedes 190 blitt veteranbil - på tide å skaffe seg en?

Hva synes du om bilen? Noe du vil spørre Håkon om? Bruk kommentarfeltet under!