Her prøvekjører de bilen som har verken ratt eller bremser

Google viser nå fram en prototype av sin siste nyvinning: en bil som kjører helt på egenhånd.

Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Det er over mange år siden Google meldte at de jobbet med utviklingen av software som kan gjøre en bil selvkjørende.

Siden den gang har ideen utviklet seg, for nå viser selskapet fram prototypen av den såkalte «Google bilen».

Flere utenforstående har allerede fått teste nyvinningen, som verken har ratt, gasspedal eller bremser.

Se hvordan det gikk i videoen øverst!

Selskapet sier bilen kommer til å bruke sensorer og datamaskiner for å styre seg selv, og at de som sitter inni ikke trenger å gjøre noe for å kjøre bilen. Alt de behøver er å stille inn hvor de skal.

Målet er at de skal ha 100 biler på veiene innen et år, ifølge nyhetsbyrået Associated Press (AP). Bilene vil imidlertid ikke være til salgs, men fordeles til forhåndsvalgte brukere for ytterligere justeringer. De vil heller ikke kunne kjøre raskere enn 40 km/t.

PROTOTYPE: Dette var bilen som en rekke utenforstående nylig fikk teste i California, i regi av Google. Foto: Google Inc/Handout via Reuters
PROTOTYPE: Dette var bilen som en rekke utenforstående nylig fikk teste i California, i regi av Google. Foto: Google Inc/Handout via Reuters

Utseendet er foreløpig som på bildene: bilen er liten og kompakt med to seter, to knapper samt en skjerm som viser ruten man følger. Sett forfra ser fronten ut som et tegneserieansikt, med frontlys som øyner.

Ny konkurrent

– Jeg kunne brukt den som en hatt, sier internasjonal produktutvikler i General Motors Mark Reuss.

– Den er kul. Den er liksom avansert. Som en gammel Volkswagen.

Han anerkjenner samtidig at Google kan bli en konkurrent i markedet. Lanseringen av protomodellen representerer en utfordring for andre bilprodusenter, som har vært mer forsiktige med å snakke om fullstendig selvstyrte biler. Andre selskaper jobber med lignende teknologi, men ingen så store som Google har sagt at de planlegger å sette bilene på veiene så snart, skriver AP. 

SELVKJØRENDE: Teknologien som skal brukes i Google-bilen testes her ut i en «vanlig» bil. Foto: Karen Bleier/AFP
SELVKJØRENDE: Teknologien som skal brukes i Google-bilen testes her ut i en «vanlig» bil. Foto: Karen Bleier/AFP

Så langt har Googles selvkjørende teknologi tilbakelagt flere hundretusen kilometer på amerikanske veier under testkjøring.

Blind mann kjørte

– Hvis de bestemmer seg for det, er jeg ikke i tvil om at de kan være en svært konkurransedyktig trussel, sier Reuss.

Det høye antallet bilulykker i USA har vært én av drivkreftene for å lage bilen, ifølge Google selv. Med tanke på sikkerhet har selskapet også tatt en rekke forholdsregler når det kommer til bruk av materiale og design.

I tillegg er tanken at mennesker som til vanlig ikke hadde kunnet kjøre bil nå skal kunne dra på kjøretur på egenhånd.

Som vist i videoen over, fikk blant andre blinde Steve teste bilen.

– En selvkjørende bil vil kunne bringe tilbake en stor del av livet mitt, sier han.

FRA INNSIDEN: Slik ser skjermen på innsiden av bilen ut. Foto: Glenn Chapman/AFP
FRA INNSIDEN: Slik ser skjermen på innsiden av bilen ut. Foto: Glenn Chapman/AFP

Selvkjørende ulykker

Flere amerikanske medier har imidlertid omtalt hva som skjer dersom en selvkjørende bil er involvert i en ulykke. 

Ulykker er uunngåelig, hvem er ansvarlig hvis en selvkjørende bil dreper noen? Eller mindre dramatisk; får en parkeringsbot?

Det er personen som sitter i bilen som selv må betale boten, skriver New York Times. Selv om det er bilen, og ikke eieren, som i teorien bryter loven.

I tilfelle en ulykke som skader eller dreper noen, vil trolig flere parter saksøke hverandre, men det er til syvende og sist bilens produsent som vil holdes ansvarlig, skriver avisen.

Produsentene på sin side mener at de selvkjørende bilene vil lagre video og informasjon fra ulykken, noe som vil gjøre det enklere å fordele skyld. 

Uansett er det så langt kun fire stater i USA som har utarbeidet lover som er spesifikke for selvkjørende biler, men disse omhandler testkjøring – ikke juridiske spørsmål som kan dukke opp ved eventuelle ulykker.