HETE BLANT SPONSORENE: Pique og Ronaldo. Foto: Scanpix/montasje
HETE BLANT SPONSORENE: Pique og Ronaldo. Foto: Scanpix/montasje

Disse stjernene er hetest blant sponsorene

Sjekk hvilke spillere som har størst markedsverdi her.

Portugal og Real Madrids Cristiano Ronaldo stakk i januar av med den prestisjetunge individuelle prisen «Gullballen».

Forrige helg gikk superstjernen til topps i Mesterligaen med sine lagkamerater i Real Madrid, etter å ha slått byrival Atletico Madrid finalen.

Mest ettertraktet blant sponsorene
Nå kan Ronaldo juble over at han for øyeblikket er planetens mest verdifulle spillere – blant sponsorene.

Markedsføringsekspertene i det anerkjente selskapet Repucom har nemlig kåret Cristiano Ronaldo til den spilleren i verden med den største markedsverdien.

– Undersøkelsen viser at Ronaldo er verdens mest kjente «trendsettende» fotballstjerne, skriver blant annet Repucom i sin rapport.

Barcelona-stjernen Lionel Messi, som er har stukket av med «Gullballen» hele fire ganger og for øyeblikket er verdens best betalte fotballstjerne, følger på andreplass på listen over spillerne med den største markedsverdien.

– Enhver sponsors drøm
Noe overraskende følger Messis lagkamerat på Camp Nou, forsvarsspilleren Gerard Piqué, på tredjeplass på listen over stjernene som er mest ettertraktet blant sponsorene.

– Med kun noen uker til avspark vil de største globale firmaene følge spillere og lag med argusøyne i Brasil. VM er verdens mest sette sportsbegivenhet og store merkevarer, partnere og andre vil benytte anledningen til å promotere sine produkter. Ronaldo er enhver sponsors drøm. Hans markedsverdi er like verdifull for de lagene han spiller for og de selskapene som selv sponser ham, forklarer Paul Smith, som er både grunnlegger og sjef for selskapet Repucom, til BBC.

Ronaldo har ifølge selskapet en «enorm kommersiell kraft», ikke minst med tanke på sine over 82 millioner Facebook-likes og 26 millioner følgere på Twitter.

– Han er også en av de mest likte personene i det globale sponsormarked, poengterer Smith.

Basert på Facebook og Twitter-følgere
Repucom har intervjuet 6500 personer i de 13 største internasjonale sponsormarkedene i sitt arbeid med undersøkelsen.

Spillerne blir rangert etter en såkalt DBI-vurdering, som blant annet er basert på hvor kjente spillerne er i verden, antall likes på sine offisielle Facebook-sider og antall følgere på Twitter.

Disse stjernene er mest ettertraktet blant sponsorene:

1. Cristiano Ronaldo, Real Madrid og Portgual, 79,49 (DBI-poeng)
2. Lionel Messi, Barcelona og Argentina, 75,87
3. Gerard Piqué, Barcelona og Spania, 62,90
4. Fernando Torres, Chelsea og Spania, 62,69
5. Wayne Rooney, Manchester United og England, 59,47
6. Andrés Iniesta, Barcelona og Spania, 59,47
7. Neymar, Barcelona og Brasil, 59,36
8. Iker Casillas, Real Madrid og Spania, 59,09
9. Zlatan Ibrahimovic, PSG og Sverige, 59,07
10. Thierry Henry, New York Red Bulls, 57,56

Les hele undersøkelsen her (ekstern lenke, Repucom)