– Jeg har bedt til Gud om at bilen skal holde

Og det har den gamle Nissanen virkelig gjort – bare se hvor langt den har gått!

Den ser litt små-sliten ut den gamle Nissan Micraen og det
er ikke helt uten grunn. Foto: Frode Hermanrud
Den ser litt små-sliten ut den gamle Nissan Micraen og det er ikke helt uten grunn. Foto: Frode Hermanrud

Den har stått ute i vær og vind og mildt sagt gått for lut og kaldt vann, men Abel og Bente Struksnæs' snart 25 år gamle Nissan Micra starter uten å nøle.

Ekteparet Struksnæs fra Vestrumsbygda advarer mot å ha for høye forventninger til bilen.

– Den er ingen pyntedukke, akkurat, og som med gamle mennesker har den sine sår og arr, sier Abel om den grå japsen, som siden den rullet ut av fabrikken i 1990 snart har gått 540.000 kilometer.

Oppsiktsvekkende


Man har hørt om noen slitesterke Volvoer og Mercedeser som har trillet noen runder rundt jordkloden, men at en småbil fra nittitallet har greid å holde koken så lenge, er mildt sagt oppsiktsvekkende. Jan Richard Myhrvold hos Topp Auto i Gjøvik har i hvertfall ikke vært borti likende.

– Nei, Nissan Micra er en svært holdbar bil, men jeg har aldri hørt om en Micra som har gått så langt. 250.000 – kanskje 300.000 kilometer, men ikke så mye som 540.000 – det er helt utrolig, sier Myhrvold som har solgt biler hos Topp Auto siden Struksnæs' lille Micra var ny.

Slik er den nye Nissan Micra

Nøye med oljen


Men en bil som har et såpass raust antall med tall på kilometertelleren må da ha blitt passet på som en smed?

– Nei, snarere motsatt, vil jeg si. Den har stått ute hele året – uansett vær og vind – og jeg må være ærlig å si den har gått for lut og kaldt vann. Jeg har kun hatt den på vanlig service, men i det siste har jeg ikke gjort det engang, kun EU-kontroll. Men jeg er nøye med å skifte olje, sier Abel Struksnæs, som forteller at han pleier å gi bilen litt lørdagskos i form av 98 oktan bensin.

Ekteparet Abel og Bente Struksnæs har begge jobbet som fysioterapeuter, men driver nå fulltid med kristent arbeid, noe som betyr mange timer – og mil – på landeveien.

– Jeg har bedt til Gud om at bilen skal holde, og den har fungert godt i misjonstjeneste. Jeg har blitt bønnhørt, smiler Abel Struksnæs, som synes Nissan Micra er den perfekte bil å reise rundt med Herrens budskap i.

– Vi behøver ikke breie oss ut. Slik jeg ser det, var Jesus en tjener og et medmenneske – Nissan' har i mange år også vært en tjener, sier han.

Denne Nissanen er en av Norges mest solgte biler

Smetter forbi


Men tro nå ikke den godt voksne Micraen har en motor som lungene til en storrøyker. Abel Struksnæs har funnet sin egen måte å holde bilen i toppform på.

– Jeg kjører fort og hardt og drar den ut på gira. Den har ikke servostyring, men bare jeg kjører fort nok går det greit å svinge, sier han, og forteller at selv om motoren ikke er av de aller største hva hestekrefter angår, hamler han opp med de aller fleste.

– Bare jeg bruker gira riktig, så smetter jeg forbi!

Tilfeldighetene vil ha det til at Struksnæs kjøpte bilen nesten samtidig som Jan Richard Myhrvold hadde sin første dag på jobb som bilselger på det gamle Topp Auto-anlegget i Hunndalen.

– Det var en demobil som nesten ikke hadde gått noe. Jeg betalte 103.000 kroner for den, husker jeg, mimrer Struksnæs.

Mot graven


Verken Abel eller kona Bente Struksnæs liker å snakke om det, men det går snart mot slutten for den trofaste lille Micraen nå.

– Det er en bil med gode og pålitelige kjøreegenskaper. Den har til nå gått greit gjennom EU-kontroller – det er faktisk så jeg kan klare å skru litt selv også – men bilen slites, det er naturlig. Det går mot gravens rand og det blir trist – jeg må si jeg koser meg med Nissan! Med gode piggdekk er den en fryd å kjøre vinterstid, smiler Abel, som etter å ha prøvesittet en splitter ny Nissan Micra må innrømme at, jo da, det hadde ikke vært dumt med en slik en på gardsplassen.

Denne har gått lengst av alle biler i hele verden