NX 300h: Her presenterer de en stor bilnyhet

Eksklusiv visning av den nye Lexus-SUVen i London - Broom var der!

En liten gruppe biljournalister ble denne uken flydd inn til London og presentasjonen av nye Lexus NX. Broom var en av tre inviterte fra Norge.
En liten gruppe biljournalister ble denne uken flydd inn til London og presentasjonen av nye Lexus NX. Broom var en av tre inviterte fra Norge.

I høst kommer bilen som for alvor skal sette fart på Lexus-salget i Norge. Da går nemlig merket inn i en helt ny bilklasse. Vi snakker kompakt SUV - et av de mest populære bilsegmentene her hjemme.

Tidligere i år ble NX vist fram for første gang som produksjonsklar bil. Nå nærmer det seg lansering, og i den anledningen inviterte Lexus til en eksklusiv presentasjon i London.

Her fikk vi både se og kjenne på nykommeren. I tillegg stilte Lexus med mannen som har hatt prosjektansvar for bilen helt fra utviklingen startet og fram til i dag, Takeaki Kato.Han viste seg å være både åpen og entusiastisk

Designrevolusjon

Kato understreker at det europeiske markedet er svært viktig for denne modellen.

- Vi har hatt som målsetning å lage en sporty bil med gode kjøreegenskaper - samtidig som den skal være praktisk og anvendelig. Vi tror kjøperne er yngre enn de fleste som har kjørt modellene våre til nå. Design er viktig i denne klassen - og design har også vært svært viktig for oss underveis i utviklingen. Jeg er veldig stolt av denne bilen, sier Kato som har levd med prosjektet mer enn mindre døgnet rundt de siste fire årene. 

Lexus er i ferd med å gjennomføre en liten designrevolusjon, og mye handler om design også på NX. De første skissene som kom ut av bilen da den var under utvikling, viste et ganske dramatisk design. Særlig fronten skilte seg ut, med en massiv grill og skarpe kanter.

Denne Lexusen gikk mye ned i pris:

Sporty interiør

Som det som regel skjer med konseptbiler, ble dette preget tonet noe ned til ferdig modell. Men Lexus har likevel våget å ta i ganske kraftig her. Dette er helt klart en bil som kommer til å skille seg ut i trafikken. Linjene er sporty og distinkte. Lexus har ikke spart på effektene, her er det mange stoppunkter. Likevel oppleves det ikke som rotete. NX kommer helt klart inn som et friskt pust i denne klassen.

Det sporty preget er  med også innvendig. Førerplassen er intim, med en bred midtkonsoll. Materialkvaliteten kjennes premium-høy.

Alt du tar og kjenner på, føles solid og velbygget. Det er litt flere knapper og brytere enn hos enkelte konkurrenter. Lexus har ikke falt for fristelsen til å styre alt via skjermen.En touchpad  mellom forsetene gir tilgang til en rekke funksjoner. Her finner vi også koppholderne som har en smart finesse. Når du putter inn en drikkeflaske, sitter den så godt fast at du kan skru opp korken uten å ta ut flasken. Her snakker vi detaljfokus.

Justerbare bakseterygger

I baksetet er beinplassen svært god. Jeg sitter svært godt "bak meg selv", men panorama-glasstaket bygger naturlig litt ned. Skal du ofte ha høyreiste voksne i baksetet, kan det nok være lurt å droppe det. Bakseteryggene er justerbare, smart! 

Bagasjerommet tar 555 liter uten reservehjul. Da har du en stor "kjeller" under selve bagasjerommet. Her i Norge kommer bilen imidlertid med reservehjul, da synker bagasjeromsvolumet til 480 liter. Ikke veldig stort, men det er i alle fall veldig lett å utnytte, med rette kanter. Det er nok ikke umulig at mange NX-er kommer til å gå med skiboks store deler av året. 

Vi har naturligvis testet lillebror CT 200h - les mer her:

Lavt utslipp

Lexus har hatt suksess med SUV-en RX i tre generasjoner, men her hjemme er den for dyr til å kunne bli noen storselger. Der når NX ut til en mye større kjøpegruppe. Lexus har ikke prisene helt klare ennå, men vi tar neppe veldig mye feil hvis vi tipper at den vil starte på i overkant av 500.000 kroner. 

Hybridløsningen er positivt for både forbruk og utslipp. Med 197 hestekrefter, skal Co2-utslippet ligge under 120 gram/km og snittforbruket helt ned mot 0,5 liter/mil.Det lover bra for avgiftsberegningen og gir Lexus et fortrinn i forhold til mange konkurrenter.

 

Hybrid gir lavere avgift 

På det europeiske markedet, regner Lexus med at så mye som 80 prosent av kundene vil komme fra andre merker. Målgruppen er småbarnsfamilier - eller de rundt 60 som ikke lenger har det største plassbehovet.

Mest sannsynlig kjører de et premiummerke i dag. Lexus legger ikke skjul på at Audi Q5, BMW X3 og Mercedes GLK er bilene NX i hovedsak skal konkurrere med. Vi kan nok også legge til Volvo XC60 her.

I forhold til ytelser og pris, har Lexus en fordel ved at hybridløsningen gir lavere avgifter. Samtidig begynner også alle konkurrentene over å trekke litt på årene. Slik sett er timingen svært god for NX.

 Verdens beste SUV? Ja, mange mener det!

Bare 4x4 til Norge

Her hjemme har Lexus opplevd stor interesse for bilen, lenge før den er i landet. Lexus-sjef Jan Christian Holm var også med til London - og legger ikke skjul på at han gleder seg stort til å få den til Norge.

- Vi har aldri merket maken til forhåndsinteresse for noen modell og har allerede et par hundre seriøse interessenter på bilen. I år blir utfordringen å få nok biler til landet. Det jobber vi hardt for å klare. I 2015 er målsetningen å selge 750 NX. Det vil løfte det totale Lexus-salget opp til 1200 eksemplarer i Norge, forteller Holm.

I Norge er det hybridløsning som gjelder, men i andre markeder skal Lexus også selge den med en 2-liters bensinturbo. Det russiske markedet (som er svært viktig) får også en 2-liter uten turbo.

NX skal produseres både med forhjulstrekk og 4x4, i alle fall i starten er det kun firehjulstrekkere som skal komme til Norge.

 

 LES OGSÅ: Den var utsolgt allerede før produksjonen startet