FORTSETTER: Thomas Ulsrud har bestemt seg for å satse videre. (AP Photo/Andy Wong)
FORTSETTER: Thomas Ulsrud har bestemt seg for å satse videre. (AP Photo/Andy Wong)

Gullguttene går på ny satsing

Thomas Ulsrud og lagkameratene går for både OL-gull og en oppfølger til «Top Dog».

Thomas Ulsrud (42) vurderte å legge opp etter jubelsesongen, som ble kronet med VM-gull i vår.

Men etter et familieråd har han nå bestemt seg for å gå på en ny satsing, skriver VG.

Dermed er hele gullkvartetten klar for nye triumfer. Håvard Vad Pettersson, Christoffer Svae og Torger Nergård blir også med videre.

– Vi bestemte oss for en dag eller to siden. Vi synes dette er morsomt, og det siste vi gjorde var å bli verdensmestere. Så da gikk vi noen runder med veldig greie koner og kjærester. De ga tommel opp og go, og da alle fire med på en ny satsing, forteller Ulsrud til TV 2.

Satser mot OL
Og nå er det OL i Pyeongchang i 2018 som blir det store målet.

– Vi ser mot neste OL. Det er det som er målet. Men jeg skal være så ærlig å si at vi kommer til å reise litt mindre enn vi gjorde i OL-sesongen. Da var vi borte over 100 døgn. Hadde vi vært borte 100 døgn i år også, så er det ikke sikkert vi hadde hatt noen jobb å komme tilbake til, sier skipen.

Nå starter jobben med å få på plass sponsorer som gjør det mulig med en skikkelig satsing.

– Det sier seg selv at det koster litt når fire gutter skal til Canada for å spille curling. Vi skal reise, bo og leve der borte i en uke. Og det er dit vi må for å få skikkelig matching. Vi skal være borte fra jobben en uke også. Men det viktigste var å få med konene og kjærestene våre, så nå får vi bruke sommeren på å få inn noen sponsorer, forklarer han.

Curlingguttene ble også en hit i sosiale medier gjennom FC Sotsji-føljetongen Top Dog, hvor de spilte hovedrollene.

Vil lage «Top Dog 2»
Nå skal Ulsrud bruke den for alt den er verdt i sponsorjakten.

– Jeg får kjøre highlights fra «Top Dog» og si til sponsorene at dersom vi skal lage en «Top Dog 2», så må vi ha dem med på laget, ler han.

Han innrømmer at det ikke er lett i et trangt sponsormarked.

– Jeg har skjønt etter hvert, og jeg har snakket med flere som driver med såkalte mindre idretter, at det ikke er lett å skaffe sponsorer. For vår del så snakker vi ikke millionklassen. Det er 100 000-klassen det er snakk om. Men det er ikke lett, forklarer Ulsrud.

– Det er vel fire-fem utøvere i Norge som lett kan gå ut og skaffe seg sponsorer. Da hjelper det ikke å ha på seg fargerike bukser og prøve å skille seg ut. Men nå har vi litt resultater å vise til. Og jeg har hørt at folk liker å bli assosiert med verdensmestere, sier han med glimt i øyet.