Peugeot 308 SW: Denne vil gjøre livet surt for konkurrentene

Nykommeren er en veldig komplett familiebil

Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

En helt ny variant av Peugeot 308 kom på tampen av nyåret i fjor. Som mange andre lot vi i Broom oss også sjarmere etter testen av nykommeren i mellomklassen.

En klasse der franskmannen møter på svært sterke konkurrenter som VW Golf, Ford Focus og Honda Civic - for bare å nevne noen.

Se alle bildene i karusellen over:


Hva har vi her?

Peugeot har lange tradisjoner som stasjonsvognprodusent. Ikke bare store, men også kompakte – slik som nye 308 SW.

SW-utgaven gir et mer elegant inntrykk enn kombien på grunn av den økte lengden. Foto: Benny Christensen
SW-utgaven gir et mer elegant inntrykk enn kombien på grunn av den økte lengden. Foto: Benny Christensen

Tallkombinasjoner som 204, 304, 305 vekker kanskje nostalgiske minner hos enkelte.

Den gangen het de Break. I det siste har Peugeot gått over til SW – som antakelig er en forkortelse for noe så enkelt som Station Wagon – som betegnelse på sine stasjonsvogner.

(klikk på bildene for høyere oppløsning)

Peugeot 305 Break
Peugeot 305 Break
Peugeot 304 Break
Peugeot 304 Break

Bilen du nå skal få hilse på er helt nye Peugeot 308 SW, som kommer til Norge i august, men som vi har vært i Frankrike og prøvekjørt. Dette er en bil som importøren har store forventninger til – ikke minst på grunn av prisen, som starter på hyggelige 242.000 kroner.

Les vår test av Peugeot 308 her:


Hvordan er den å kjøre?

Peugeot har alltid laget velkjørende biler. Nye 308 SW er intet unntak i så måte. Lengre akselavstand (+ 11 centimeter i forhold til kombiutgaven) gjør SW-en enda mer stabil og komfortabel i høy hastighet.

Fjæringen er fast, men ikke på en måte som går ut over komforten. Presis styring samt en raust utstyrt testbil gjør heller ikke saken dårligere.

18-tommers hjul ser lekkert ut og fungerer bra på god, fransk veistandard, men kan kanskje møte noen utfordringer har hjemme på steder hvor spor, telehiv og slitt asfalt ofte er en del av hverdagen.

annonse

Vi har kjørt bilen med to motoralternativer. En 2-liter diesel på 150 hk og med automatgir, som har krefter og moment i overflod og en ny automatkasse som gjør en praktfull jobb!

Vi testet også den helt nye 1,2-liters tresylindere bensinmotoren på 130 hk med 6-trinns manuell girkasse – og fikk oss en seriøs overraskelse.

Peugeot har valgt et mye mer diskret design på de nyere bilene sine enn hva de hadde for bare noen år side. Pen, men litt anonym forfra. Foto: Benny Christensen
Peugeot har valgt et mye mer diskret design på de nyere bilene sine enn hva de hadde for bare noen år side. Pen, men litt anonym forfra. Foto: Benny Christensen

Motoren har både en fleksibilitet og et moment som gjør denne pakken til et skikkelig godt alternativ – og det til en billig penge.

Mye, brukt Peugeot for lite penger:

Hvordan er plassen?

Som allerede nevnt har SW-modellen vokst i lengderetningen. Dette kommer så klart plassen til gode.

308 SW har et av klassens aller største bagasjerom når det gjelder antall liter. Den faktisk større enn store biler som Toyota Avensis, Ford Mondeo og Volvo V70.

Er de i forsetet langbeinte, blir bakseteplassen snau for velfødde mannfolk. Det er medaljens bakside for stort bagasjerom. Når det er sagt,skynder vi oss å legge til at selvfølgelig har barn den plassen de trenger. Skal du bruke bilen med dagens store og plasskrevende bakovervendte barneseter, må du sjekke ut plassen. Det kan kanskje bli litt snaut ...

Det overrasker neppe noen at plassen foran er svært god alle veier. Testbilens store glasstak slipper inn mye lys og bidrar på den måten til økt romfølelse.

Finest utenpå eller inni?

Bagasjerommet er ikke bare stort - men veldig stort. 610 liter og dermed blant aller, aller støærste i segmentet og større enn f.elsk VW Passat, Volvo V70 og Ford Mondeo, som er en bil-klasse over. Foto: Benny Christensen
Bagasjerommet er ikke bare stort - men veldig stort. 610 liter og dermed blant aller, aller støærste i segmentet og større enn f.elsk VW Passat, Volvo V70 og Ford Mondeo, som er en bil-klasse over. Foto: Benny Christensen

Peugeot 205 GTI: Så sinna at selv gulvteppene var røde

Hvis vi ser bort fra volumet, er SW-utgaven snarlik kombiversjonen innvendig. Det vi si, minimalistisk og dermed svært ryddig.

Instrumentene er høyt plassert, noe som kan kreve litt tilvenning, mens de aller fleste funksjoner styres via en skjerm sentralt på dashbordet.

Definitivt moderne, men det krever at man flytter fokus fra vei til skjerm for å navigere. Det kreves noe tilvenning før dette «sitter» og oppfattes som intuitivt.

Midtkonsollen oppleves nesten som spartansk. Det er ikke mange knappene igjen ...

For øvrig er både materialkvalitet, opplevd kvalitet og finish helt på høyde med konkurrentene.

SW-utgaven har vokst hele 33 centimeter i forhold til kombien. Samtidig har den takket være den nye EMP2-plattformen blitt 140 kilo lettere enn forgjengeren. Bra! Bilen har harmoniske linjer og gir et lavt og bredt uttrykk, noe som også understrekes av de nye baklampene.

Minimalistisk og dermed svært ryddig. Den store skjermen med alle funksjonene krever litt tilvenning. Foto: Benny Christensen
Minimalistisk og dermed svært ryddig. Den store skjermen med alle funksjonene krever litt tilvenning. Foto: Benny Christensen

Tross den litt anonyme fronten så ser bilen elegant ut. Vi synes bilen er fin både utvendig og innvendig, men det blir en knepen seier til utvendig her.

Går den bra?

Peugeot 301: Lavprisbil til 100.000 kroner


Svaret på dette er ja! Bilen går bra. Svært bra faktisk – med de motoralternativene vi har testet.

Vi har som sagt kjørt 308 SW med to motorer. 2-liter diesel på 150 hk /370 Nm og automat sender bilen fra 0–100 km/t på svært raske 8,9 sekunder. Vel så viktig for kjøperne er nok følelsen av å alltid ha overflod av krefter, at motoren er så sterk og fleksibiliteten den byr på. Sammen med den nyutviklede 6-trinns automatgirkassen er dette en veldig fin drivlinje.

Dieselforbruket på blandet kjøring er også hyggelig. Kun 0,41 l/mil ved blandet kjøring er det den slurper i seg – alle kreftene til tross.

En nyhet som vi fikk prøve er den helt nyutviklede 1,2-liters bensinmotoren med bare tre sylindere. Ved hjelp av turbo er effekten på 130 hk mens momentet er på 230 Nm. Girkassen her er en 6-trinns manuell.

Denne kombinasjonen overrasket. Ikke bare litt, men stort. Glem at du trodde du visste om små bensinmotorer.

Denne drivlinja var overraskende potent. 0–100 gjøres unna på bare 10-sekunder blank og doningen marsjer uanstrengt og lydløst på franske motorveier i 150 km/t. Girkassen er lettsjaltet og fin. Også denne motoren byr på stor grad av fleksibilitet.

I kjent Peugeot stil - det er lite å si på kjøreegenskapene
I kjent Peugeot stil - det er lite å si på kjøreegenskapene

Forbruket på denne er 0,47 ved blandet kjøring. Andre motoralternativer er: 1,6-liter diesel på 92 hk, samt en annen variant av samme motor med 130 hk.


... og hva er konklusjonen?

Peugeot 208 GTI: Her får du mye moro til gunstig pris

Floraen av store stasjonsvogner i kompaktsegmentet begynner å bli stor. Peugeot beviser med denne bilen at de helt klart holder følge med konkurrentene – og vel så det – både når det gjelder plass, motorisering, forbruk / utslipp, design og kjøreegenskaper.

Ankepunktet for enkelte er nok et verditap som kanskje er noe høyere enn hos de mest etablerte i klassen.

Dette er en topp moderne familiebil på alle områder hvor også prisen er konkurransedyktig. Den er rett og slett en veldig komplett familiebil som kan gjøre livet surt for konkurrenete.

Pluss: Forbruk / utslipp, plass og pris

Minus: Dette handler mest om fornuft – så den helt store morofaktoren uteblir

Bil: Peugeot Modell: 308 SW Motor: 2-liter diesel Effekt: 150 hk / 370 Nm. 0-100 km/t: 8,9 sek. Vekt: 1420 kg Forbruk: 0,42 l/mil ved blandet kjøring Bagasjevolum: 610 liter Pris fra: 242.000,- Pris testbil: 322.000,-

Foto: Benny Christensen
Foto: Benny Christensen

Les også: Vår stortest av Peugeot 308 her*