VW e-Golf: Bestill nå – få bilen i februar 2015

Så stor suksess at kundene virkelig må smøre seg med tålmodighet.

Elbil-feberen raser i Norge – og hetere skal det bli når den elektriske utgaven av Volkswagen Golf kommer til landet i juni.

Denne bilen har nemlig satt rekord i forhåndssalg hos den norske importøren. Over 2000 kontrakter er underskrevet – det er altså kunder som har kjøpt bilen fullstendig usett.

Solid ventetid

Den responsen var det neppe noen som forutså, og det synes klart at de som ikke var lynraskt ute med bestilling, må smøre seg med en god del tålmodighet.

Det velinformerte bransje-nettstedet bilnytt.no (krever abonnement) skriver nå at de som bestiller e-Golf i dag, må belage seg med å vente helt til februar neste år med å få bil!

Derfor støvsugde vi Frankrike etter bruktbiler

Sterk posisjon

annonse

Samtidig understrekes det at importøren jobber med å få langt flere biler enn opprinnelig tildelt. Det kan altså bli endringer her, men dette vil sannsynligvis også avhenge av den videre responsen fra kundene.

VW lanserte elektrisk utgave av lillebror up! i fjor høst. Den heter e-up! og har også truffet markedet svært godt. Men noe i nærheten av den responsen e-Golf har fått, har det ikke vært.

– Vi tror dette skyldes flere faktorer. Golf har jo en svært sterk posisjon på det norske markedet fra før. Vi har merket stor oppmerksomhet rundt e-Golf helt fra det ble kjent at den skulle komme. e-up! har nok også gått opp løypa litt. Jeg vil tro det er noen kunder som liker konseptet, men som kanskje trenger litt mer plass. Dermed har de ventet på e-Golf og var kjapt ute med en gang vi åpnet for bestillinger, sa VWs informasjonssjef Anita Svanes til broom.no tidligere i vår.

BMW i3: Dømt til å bli en suksess

Tradisjonelle verdier

Brooms bilekspert Benny Christensen var imponert etter å ha vært på lanseringen av e-Golf i Tyskland.

– Jeg tror ikke noen av dem som har bestilt kommer til å bli overrasket, eller dermed skuffet. Dette er 100 prosent Golf, rent bortsett fra at den går på strøm, i stedet for bensin eller diesel. Man kan kanskje mene at VW har vært konservative og i overkant forsiktige her, men de har naturligvis gjort valgene helt bevisst.

– Alle de tradisjonelle Golf-verdiene er på plass. Samtidig kan tante Ragnhild på Gjøvik trygt kjøpe den, uten å bli svett i håndflatene hver gang hun skal ta seg en kjøretur!


Dømt til å bli suksess: Les testen av e-Golf her

Folkelig bil

– Der andre merker legger vekt å gi elbilene sine mest mulig egen karakter og virkelig ønsker at de skal utstråle annerledeshet, kjører VW et helt annet løp her. Drivlinjen er noe annet ja. Men ellers skal man kjenne igjen alt fra en vanlig Golf..

– Naturligvis er det noen detaljer som skiller seg ut. Displayet viser hva bilen driver med, med ståa på batteriene, rekkevidde osv. Det er også en del andre detaljer i interiøret som skal skille den fra de øvrige Golfene. Men det er småtterier. Dette er virkelig en folkelig bil og aller mest i positiv forstand, mente Benny.

Inntil 190 kilometer

Med startpris på 244.200 kroner, eksklusive frakt og leveringsomkostninger, er prisene absolutt konkurransedyktige.

VW oppgir selv rekkevidden til mellom 130 og 190 kilometer, "avhengig av kjørerute, kjørestil og bilens last". Bilen kan naturligvis hurtiglades.

Den elektriske motoren yter 85 kW/115 hk og har et dreiemoment på 270 nm 0–100 gjøres unna på 10,4 sekunder, og gjennomsnittsforbruket er beregnet til 12,7 kWh/100 km.


Mye utstyr

e-Golf kommer standard med mye utstyr innabords. På sikkerhetsfronten kan vi nevne City-nødbrems, adaptiv cruise control, Pre-crash kollisjonsbeskyttelse og multikollisjonsbrems. Blant øvrig utstyr er ”Discover Pro” radio- og navigasjonssystem med 8-tommers touchscreen, oppvarmet frontrute, automatisk klimakontroll og DAB +-radio.

VW tilbyr vanlig femårs nybilgaranti på bilen, i tillegg 8 års garanti (eller 160 000 kilometer) på batteriet.

Elektrisk Focus – men hva har Ford tenkt på her?!?

Hvor bra er lillebror e-up!? Les testen her: