VERDILØS AVTALE? Coop, her ved Adm. dir. Svein Fanebust, vil fortsette samtalene med Petter Northug straks skikongen har løst konflikten med Nye Høyder. Sponsorekspert mener den nåværende avtalen nærmest er verdiløs.
VERDILØS AVTALE? Coop, her ved Adm. dir. Svein Fanebust, vil fortsette samtalene med Petter Northug straks skikongen har løst konflikten med Nye Høyder. Sponsorekspert mener den nåværende avtalen nærmest er verdiløs.

– Coop burde innse nederlaget og komme seg vekk fortest mulig

Sponsorekspert mener Coops Petter Northug-avtale nærmest er verdiløs.

Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Coop får ikke bruke Petter Northug til å reklamere for produktene sin kommende vinter. Skiforbundet har valgt å kutte ut særordningen som tillot Northug å representere Coop i to perioder i OL-sesongen.

Sverre Meinich-Bache kjenner sponsormarkedet svært godt og har vunnet Sponsorprisen to ganger. Han mener Coop må komme seg vekk fra Northug-avtalen så fort som mulig.

– For å være helt ærlig har det veldig mye å si for verdien. Hvis han ikke får representere Coop underveis i sesongen er avtalen nærmest verdiløs. Da representerer han ikke sponsoren sin. Northug kan representere Coop om sommeren, men da er interessen veldig liten. De mister hele vintersesongen hvor interessen er på topp, sier Meinich-Bache.

– Burde innse nederlaget
Han har følgende råd til Coop:

– Jeg ville kommet meg så fort som mulig vekk. Jeg ville avsluttet forholdet på en fornuftig måte og oppfordret Northug til å gå tilbake til forbundet. Prosessen de siste månedene har jo også påvirket i negativ retning. At de har vært så lite konkrete og utsatt å ta beslutninger så lenge, er bare med på å gjøre ting enda verre. Nå burde Coop innse nederlaget og avslutte det før prosessen blir helt håpløs, sier Meinich-Bache.

Allerede i mars sa Åge Skinstad til TV 2 at regelverket ville bli strammet inn.

– Alle som blir tatt ut, enten som langslags- eller representasjonsløpere, må forholde seg til de reklameavtalene og reglene som er i Norges Skiforbund. Private klubb- og kretsavtaler blir tilsidesatt, sa Skinstad den gang.

Generalsekretær Stein Opsal sier til NRK at det innebærer at Coop også må plukke vekk Northug-produktene fra hyllene mellom 1. november og 30. april. Det betyr ingen Northug-juice eller Northug-brød i vinter. 

I representasjonsavtalen, som samtlige utøvere må skrive under på for å få lov til å gå verdenscup, heter det at «De av klubbens eller Utøverens private sponsorer/samarbeidspartnere som er i konkurranse med NSF (vedkommende grens) sponsorer/samarbeidspartnere, eller NSFs hovedsponsorer (på forbundsnivå) eller generalsponsor, kan ikke profilere seg som sponsor/samarbeidspartner for Utøveren eller benytte Utøveren i markedsmessige sammenhenger, i Representasjonsperioden.»

– Verdiløs avtale
I utgangspunktet er Coop-avtalen uspiselig for langrennsledelsen. Grunnen er at Spar, en direkte konkurrent av Coop, er en av landslagets sponsorer.

Dermed kan det bli lenge mellom hver Northug-reklame blir vist på TV, gitt at Northug og Coop blir enige om å fortsette samarbeidet.

Meinich-Bache har fulgt nøye med på hva som er blitt sagt i tiden etter at Northug krasjet sin Audi A7 i alkoholpåvirket tilstand. 

– Det er vanskelig å si hvordan den episoden har påvirket, men det er ikke tvil om at den har påvirket. Det mest negative for Coop er at de ikke var tydelige rett etter at episoden oppstod. Da utroskapsskandalen til Tiger Woods kom ut gikk Accenture ut samme time som boblen sprakk. De sa at dette var verdier de ikke kunne stå for og avsluttet samarbeidet. Det hadde sikkert stormet rundt Coop i uken etter beslutningen, men den stormen ville lagt seg fort. Folk hadde skjønt det. Nå er det mye vanskeligere, sier Meinich-Bache. 

Coop har ingen kommentar
Han mener sponsoratet nå har dreid i en uønsket retning for Coop.

– Nå begynner det å bli mer fokus på selve avtalen enn på samarbeidet. Det er veldig mange administrative diskusjoner og diskusjoner om innhold i avtaler. Den siste tiden har det vært 99 prosent utenomsportslige ting. Det er jo ikke det Coop ønsker. De ønsker å bli assosiert med det sportslige, sier Meinich-Bache.  

Nå får altså ikke Coop bruke Northug for å reklamere for produkter underveis i skisesongen. Kommunikasjonsdirektør i Coop Kristin Paus er ordknapp på spørsmål om hva det vil bety.

– Det har vi ingen kommentar til nå, sier Paus.

Hun ønsker heller ikke å kommentere utspillet om at Northug-avtalen nå er verdiløs. Paus forteller at Coop avventer en løsning på konflikten mellom Northug og Nye Høyder. 

– Saken ligger hos Petter og Nye Høyder. Det er egentlig ikke noe mer å si.

– Vil dere hjelpe Northug?

– Nei, han har en advokat som hjelper ham, sier Paus.

– Hva blir neste skritt for dere?

– Hvis, og når det går i orden, fortsetter vi samtalene med Petter. Vi har hatt en god tone. De samtalene vi har hatt hittil har vært konstruktive, sier Paus.