Det er de mellomstore barna som oftest sikres feil i bil, gjerne fordi de setter seg i bilen og tar på setebeltet selv.

Det er også slik at foreldre ikke er klar over hvor ille det det kan gå, om beltet er vridd, eller sitter feil på. 

– Mange tror de har sikret barna riktig, men vi ser et stort behov for informasjon, sier Carina Henske i Trygg trafikk til TV 2.

I en ny animasjonsvideo har Trygg trafikk to huskeregler som kan utgjøre forskjellen på om barnet ditt overlever en trafikkulykke, eller ikke. (Videoen om hvordan barn fra 4-5 årsalderen skal sikres i bil, ser du øverst i artikkelen.)

Hvem er sikret feil:

0-4 år:    46 prosent
5 år:        55 prosent
6 år:        64 prosent
7 år:        70 prosent

Fra 8 år og oppover synker feilprosenten. 

Kilde: Forskningsprosjektet «Barn i bil»

1. Beltet skal strammes godt over hoftene

2. Beltet skal ligge over skulderen

Henske har i vår vært sammen med politiet på kontroller, blant annet på Lillestrøm i midten av mai. Funnene fra ny forskning, som viser at eldre barn sikres dårlig, ble i stor grad bekreftet. 

De tre vanligste feilene: 

  • Beltet sitter feil (under armen/over overarmen/bak ryggen)
  • Barn under 36 kilo, eller under 135 cm, sitter bare sikret med belte
  • Løse eller vridde belter

Kilde: Forskningsprosjektet «Barn i bil»

– Vi ser at de eldre barna har for løse seler, at de sitter med selen under armen, eller at de har selen over magen, og ikke over hoftene, sier Henske. 

Er selen over magen, og ikke på hoftene, i en kollisjon, vil det være fare for indre blødninger. Utfallet kan være dødelig. 

LILLESTRØM: Mange av bilførerne tror de har sikret barna riktig, og setter pris på veiledning fra politiet og Trygg trafikk. Foto: Carina Henske/Trygg trafikk
LILLESTRØM: Mange av bilførerne tror de har sikret barna riktig, og setter pris på veiledning fra politiet og Trygg trafikk. Foto: Carina Henske/Trygg trafikk

– Spesielt mange er heller ikke klar over hvor farlig det er å ikke koble ut airbagen, også når barna sitter vendt framover, sier Henske. 

– Hvorfor er det så farlig? 

BELTET OVER MAGEN: Øker risikoen for skader på indre organer i en kollisjon. Foto: Trygg trafikk
BELTET OVER MAGEN: Øker risikoen for skader på indre organer i en kollisjon. Foto: Trygg trafikk
IKKE HA BELTET UNDER SKULDEREN: Hodet kastes framover i en kollisjon, og det er stor fare for skader på hode og nakke. Foto: Trygg trafikk
IKKE HA BELTET UNDER SKULDEREN: Hodet kastes framover i en kollisjon, og det er stor fare for skader på hode og nakke. Foto: Trygg trafikk

– En airbag skytes ut i en fart på opp mot 300 kilometer i timen, og er ment å treffe en voksen i brystkassen. På et barn vil airbagen treffe barnet i hodet, og gi stor fare for nakkeskader, sier hun. 

Les også: Ser du feilen som kan bety forskjellen på liv og død?

I forskningsprosjektet «Barn i bil» har lege og doktorgradstipendiat Marianne Skjerven-Martinsen ved Folkehelseinstituttet kartlagt sikkerheten til 1260 norske barn i bil. Den endelige versjonen ble ifølge Trygg trafikk nylig presentert i tidsskriftet Accident Analysis & Prevention

– Skader hos barn skyldes ofte feilsikring. Utviklingen i antall drepte og skadde er positiv, men skal man klare å få tallene enda lavere så må man øke fokuset på riktig sikring av barn, og opplyse om konsekvensene av feilsikring, sier Skjerven-Martinsen til TV 2.

Trygg trafikk har svart på lesernes spørsmål om sikring av barn i bil: