PÅ FLYPLASSEN: Ragni Knudsen ble sittende på flyplassen i Malaga i flere timer. (Foto: Privat)
PÅ FLYPLASSEN: Ragni Knudsen ble sittende på flyplassen i Malaga i flere timer. (Foto: Privat)

Ragni (49) ble nektet å fly med Norwegian etter bagasjetabbe

Den gråtkvalte Bodø-kvinnen fikk ikke reise hjem fra Spania-ferien.

Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Torsdag morgen klokken 06.55 skulle Ragni Knudsen fra Bodø fly hjem til Norge etter elleve dagers ferie i Malaga i Spania.

På flyplassen fikk hun derimot beskjed om hun ikke fikk reise hjem med flyet hun hadde bestilt billett på.

For mye bagasje

49-åringen hadde på forhånd betalt for ett kolli bagasje, men på flyplassen fikk hun beskjed om at håndbagasjen veide for mye, og at hun derfor måtte betale for ett ekstra kolli eller ta vekt ut av håndbagasjen.

Knudsen valgte å sjekke inn håndbagasjen, men da hun dro i minibanken på flyplassen, fikk hun ikke tatt ut penger. Tilbake i innsjekkingsskranken var begge koffertene allerede sendt avgårde av Norwegian. 

Kvinnen forklarte de ansatte ved innsjekkingsskranken at hun ikke fikk tatt ut penger av kontoen og at hun heller ikke fikk kontakt med banken hjemme i Norge så tidlig om morgenen. 

Hun fikk deretter klar beskjed om at hun ikke fikk være med flyet om hun ikke kunne betale for den ekstra bagasjen. 

– Jeg ba derfor om å få tilbake bagasjen min, slik at jeg kunne ta ut innhold for å gjøre den lettere. Da fikk jeg beskjed om at det var for sent og at jeg ikke kom til å få bagasjen tilbake før flyet var klar til avgang, forteller hun til TV 2.

– Kald skulder

Knudsen forteller at hun ble satt ut og fortvilet over behandlingen hun fikk på flyplassen. Hun ringte derfor Norwegians norske kundeservice for å få hjelp. 

– Der ble jeg møtt av en kald skulder, og fikk beskjed om at jeg ikke kunne gjøre noe annet enn å kjøpe ny billett til et senere fly, sier hun.

Hun ble derfor pent nødt til å utsette hjemreisen.

– Jeg var ikke uvillig til å betale for meg, men de ga meg ikke sjansen. De kunne sendt meg en faktura eller løst det på en annen måte, forteller hun.

Like før flyet lettet fra flyplassen i Malaga, fikk kvinnen bagasjen sin tilbake - og samtidig beskjed om at det var sent til at hun kunne kvitte seg med deler av innholdet for å ta bagasjen med inn på flyet. Hun ble dermed sittende igjen på flyplassen da flyet tok av.

Like etterpå fikk Knudsen kontakt med banken sin hjemme i Norge, og fikk overført penger til sin VISA-konto. Hun brukte deretter 2400 kroner på nye billetter hjem til Norge. Den ekstra ventetiden på flyplassen gjorde også at hun måtte kjøpe ny billett fra Gardermoen og hjem til Bodø.

– Jeg er fortsatt satt ut av måten jeg ble behandlet på. Jeg gråt i flere timer på flyplassen. Er det slik Norwegian behandler passasjerene sine? Jeg føler meg rett og slett utrolig dårlig behandlet, forteller 49-åringen til TV 2.

For mye bagasje

Kommunikasjonsrådgiver i Norwegian, Astrid Mannion, bekrefter at Knudsen ikke fikk være med flyet til Norge.

– Jeg forstår at dette var frustrerende for passasjeren, men håndbagasjen hennes var på 15 kilo, noe som er 5 kilo mer enn tillatt håndbagasje hos Norwegian, som dessuten tillater flere kilo mer i håndbagasje mer enn det som er bransjestandard. Dessverre hadde ikke passasjeren nok til penger å betale for kolli nummer to, som allerede hadde blitt sjekket inn. Hun fikk dermed bagasjen tilbake, men da var det allerede for sent - flyet kunne ikke forsinkes, forteller Mannion til TV 2.

Hun beklager likevel at 49-åringens bagasje ble sjekket inn før hun fikk mulighet til å kvitte seg innhold for å kunne ta den med seg inn på flyet.

– Kofferten ble sendt avgårde for tidlig - dette skulle ikke ha skjedd før det var klart om passasjeren var i stand til å betale for seg. Men her kunne handlingagentene våre utvist mer fleksibilitet og det beklager vi. Jeg vil derfor be passasjeren om å sende vår kundeservice en skriftlig klage slik at vi får undersøkt saken nærmere, oppfordrer Mannion.

Flyselskapets forklaring faller derimot ikke i god jord hos Ragni Knudsen.

– Hvis de også behandler andre passasjerer på denne måten, så er det for dårlig. Da er det verdt å betale mer for å reise med et annet selskap. Jeg er såpass sint at det vil være det siste alternativet for meg å reise med Norwegian flere ganger, sier hun.

– Jeg forstår at dette var frustrerende for passasjeren, derfor er det alltid viktig å pakke all bagasje i henhold til reglene for å unngå situasjoner som dette underveis. Restriksjoner for både størrelse og vekt på håndbagasje har vi for å ivareta sikkerheten, sier Mannion i Norwegian.