MÅ FÅ RESULTATER: Edvald Boasson Hagen, her sammen med Bernhard Eisel og Dario Cataldo får en fri rolle og gode muligheter til å plukke World Tour-poeng i Giro d'Italia.
MÅ FÅ RESULTATER: Edvald Boasson Hagen, her sammen med Bernhard Eisel og Dario Cataldo får en fri rolle og gode muligheter til å plukke World Tour-poeng i Giro d'Italia.

Derfor betyr Giro-suksess millioner av kroner for Boasson Hagen

Flere rankingpoeng gir nordmannen gode forhandlingskort.

Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

I dag starter Giro d'Italia med lagtempo i Belfast. Edvald Boasson Hagen er den eneste nordmannen som er med i rittet. Sykdom og skader på Richie Porte og Petter Kennaugh gjør at Sky-laget går inn i treukersrittet uten en klar kaptein. 

Ben Swift og Edvald Boasson Hagen får frie roller, og Swift tror de vil samarbeide bra.

– Laget vi har her vil få muligheter vi ikke får så ofte i Sky, og Edvald er lik meg. Vi er ærlige med hverandre. Hvis en av oss ikke har dagen, kan den andre prøve seg, sier Swift til The Guardian.

Har ingen World Tour-poeng
For Boasson Hagen blir årets Giro d'Italia svært viktig. Hans kontrakt med Sky løper ut etter inneværende sesong. BMC har vært nevnt som en av flere beilere. I bakgrunnen lurer laget til Fernando Alonso, men da bør Boasson Hagen helst plukke World Tour-poeng kjapt. Akkurat som fotballandslag rangeres på FIFA-rankingen, rangeres sykkelryttere av Det internasjonale sykkelforbundet (UCI). Jo høyere man er på World Tour-rankingen, jo høyere er en rytters «sporting value». 

Akkurat nå står Edvald Boasson Hagen med 0 World Tour-poeng denne sesongen.

Til sammenligning har Alexander Kristoff samlet 151 poeng. Han er rangert som nummer 12.

– Å kjøre bra i Giroen vil gjøre Edvald attraktiv, særlig for lag som det nye laget til Alonso. De skal på banen og vil inn på World Touren kjapt. Edvald får sjansen til å ta en del poeng i Giro d'Italia. Klinker han til med et par etappeseire og noen pallplasser står han mye sterkere. For publikum er bildet av Edvald med hendene over hodet det viktigste, men poengene lurer alltid i bakgrunnen. Det er det generelle publikummet kanskje ikke klar over. Å ha nok World Tour-poeng kan bety ganske mye penger, sier TV 2s sykkelekspert Mads Kaggestad.

Kutter i stallene
For ryttere er det svært viktig å plukke jevnt med poeng i løpet av sesongen. Jo flere World Tour-poeng man har, jo bedre forhandlingskort har man i samtaler med nye lag. Det er nemlig slik at de 16 lagene med flest poeng (høyest «sporting value») får Pro Team-lisens og dermed automatisk tilgang til World Tour-rittene. Å regne ut et lags «sporting value» er svært komplisert (se faktaboks), men det viktigste å bemerke seg er at UCI i 2014 tar hensyn til lagets 10 beste poengplukkere. Neste år må lagene kutte stallene sine fra 30 til 22 ryttere. Samtidig regnes et lags «sporting value» ut fra resultatene til de fem beste ryttere.

– Kaver for å overleve
De beste poengplukkerne blir dermed svært attraktive for lag som vil kjøpe seg inn i det gode selskap. 

Jo flere World Tour-poeng man har, jo bedre plassert er man på rankingen. En høy ranking øker en rytters «sporting value». Tidligere var det slik at ryttere ved overganger tok med seg hele sin «sporting value» til sitt nye lag. Dette har UCI forandret på i år. Nå blir 20 prosent av en rytters «sporting value» igjen i laget han forlater. Edvald Boasson Hagen vil derfor ta med seg 80 prosent til et eventuelt nytt lag.

– For rytterne er World Tour-poengene viktige for å komme inn på lag. Det fører til at lagene blir en gjeng individualister som alle kaver og kjemper for å overleve. Derfor er det bra at UCI nå utvikler et nytt system der bare fem ryttere teller i lagets rangering, sier TV 2s sykkelekspert Mads Kaggestad.

Lønnsomt for de beste
Samtidig vil det bli svært lønnsomt å være blant de fem beste poengplukkerne på et lag. Når stallene kuttes fra 30 ryttere til 22 ryttere frigjøres midler til å lønne de beste. De nye reglene minsker gjerne resultatpresset på hjelperyttere, men de er samtidig med på å presse lønnen til de beste poengplukkerne opp. Lagene som ligger utsatt til vil bla opp store summer for å sikre seg lisens. 

At dagens antall på 18 World Tour-lag kuttes til 16 er med på å øke presset. Boasson Hagens fordel er at han har vist seg som en lojal og dyktig hjelperytter de siste årene.

– Eventuelle nye lag vil se på hvilke resultater han har vært med på å skape i Sky. Han har vært med å vinne Tour de France i to år. I tillegg vil de se på hvilket potensial han har, sier Kaggestad.