STREIK: Ansatte i hotell-og restaurantbransjen har sagt nei til meglingsforslaget. Selskapene plikter til å ta vare på deg selv om de er i streik, sier Forbrukerrådet.  Foto: Berit Roald / NTB scanpix
STREIK: Ansatte i hotell-og restaurantbransjen har sagt nei til meglingsforslaget. Selskapene plikter til å ta vare på deg selv om de er i streik, sier Forbrukerrådet.  Foto: Berit Roald / NTB scanpix

Slik får du pengene tilbake under storstreiken

Går flyturen, ferien eller hotelloppholdet i vasken på grunn av streiken, kan du få pengene refundert. Her er rettighetene dine.

Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

– Vi har ingen hensikt og intet formål om å ramme forbrukere og feststemte mennesker på 17. mai, har Arve Bakke, forbundsleder i Fellesforbundet tidligere uttalt til TV 2.

Over 7000 hotell- og restaurantarbeidere, som er organisert i Fellesforbundet, har sagt nei til det fremforhandlende resultatet i årets lønnsoppgjør.

2621 av disse medlemmene tas ut i streik allerede fra mandag. 

I tillegg til hotell- og restaurantarbeidere, er det streik i Norwegian. 

– Selskapene plikter til å ta vare på deg selv om de er i streik, sier Ingeborg Flønes, direktør for forbrukerservice i Forbrukerrådet til TV 2. 

Er du rammet av streiken? Tips TV 2 her. 

Krev pengene tilbake

Totalt skal 69 bedrifter ut i streik. Etter det TV 2 erfarer vil streiken ramme de største hotellene i de store byene. Streiken vil derfor settes i gang kun seks dager før 17. mai-feiringen.  

I hovedstaden rammes blant annet Oslo Plaza, Grand Hotel, Holmekollen Park Hotel og Bristol. 

– Blir hotellet ditt rammet av streik, og du har betalt pengene på forhånd, har du krav på pengene dine tilbake fra hotellet, sier Flønes til TV 2. 

Om hotellet holder åpent under streiken, men med et begrenset antall arbeidere på jobb, skal du som forbruker heller ikke rammes av dette. 

– Man bør ikke forvente et lavere servicetilbud selv om det er streik. Hvis tilbudet er dårligere, så bør hotellet opplyse om dette på forhånd, sier Ingeborg Flønes.  

Kunder som har betalt oppholdet med kredittkort kan ta kontakt med kortselskapet sitt og kreve pengene tilbake den veien.

Om kortselskapet ikke godtar kravet, kan forbrukere klage til Finansklagenemnda. 

Dine rettigheter ved flystreik

Ifølge Flønes har Forbrukerrådet fått langt flere henvendelser fra bekymrede forbrukere i forbindelse med flystreiken. 

For, i motsetning til hotellopphold, betales flybilletter på forhånd. 

– Passasjerene kan enten få pengene tilbake eller kreve alternativ reise så snart som mulig. Hvis flyavgangen blir forsinket med over fem timer, eller blir kansellert som følge av streiken, kan de alternativt velge å ta turen en annen gang, sier hun. 

Om flyturen blir mer enn to timer forsinket eller kansellert, har passasjerene krav på mat og drikke eller overnattingsmuligheter med transport.

Ved lengre reiser må flyselskapet tilby dette hvis forsinkelsen er på over tre eller fire timer, avhengig av reisens lengde.  

Skaffer du deg en ny billett på egenhånd, har du kun krav på å få refundert den opprinnelige billetten. 

– Har du en kjøpt en billigbillett og kjøper en ny, dyr billett for å komme deg hjem, får du kun refundert den opprinnelige billetten, sier Flønes.

Ved en streik, har forbrukere ingen krav til å få dekket følgetap, som f.eks hotellopphold eller arrangementer som ikke kan gjennomføres om man ikke kommer seg til destinasjonen. 

Er du rammet av streiken? Tips TV 2 her.