BEKLAGELIG: Administrerende direktør i Norwegian, Bjørn Kjos sier streiken er beklagelig. Foto: Stian Lysberg Solum / NTB scanpix
BEKLAGELIG: Administrerende direktør i Norwegian, Bjørn Kjos sier streiken er beklagelig. Foto: Stian Lysberg Solum / NTB scanpix

Kjos forstår ikke reaksjonen til kabinansatte etter «trussel-SMS»

Bjørn Kjos sier han ikke forstår hvorfor de kabinansatte reagerer på tekstmeldingen selskapet sendte ut tirsdag kveld. 

Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Onsdag ble det klart at det er streik mellom de kabinansatte og Norwegian

Hittil er én person tatt ut i streik, René Gustavsen. 

Administrerende direktør i Norwegian, Bjørn Kjos sier til TV 2 at han synes streiken er beklagelig. Det er første gang i historien at selskapet er i streik. 

– Vi synes det er synd og beklagelig, sier Kjos. 

Han mener det er oppstått konflikt i saker som er bestemt for lang tid tilbake, og at de ikke kan gå tilbake på det.

Leder i Norwegian Kabinforening, Marit Lindèn, sier hovedkravet er enkelt og at det koster ikke en krone for verken direktør Bjørn Kjos eller Norwegian.

– Det eneste vi krevde er å videreføre dagens avtaler, sier Lindèn.

Forstår ikke SMS-reaksjon

Ledelsen i Parat har uttalt at Norwegian har visst fullstendig manglende vilje til å komme arbeidstakeren i møte. 

– Det er tatt strategiske beslutninger for å ta imot alle de flyene vi skal. Systemene må være slik de er, og det har ingenting med de ansatte. De får samme lønn og og tilleggsgaranti, men det var tydeligvis ikke nok, sier Kjos. 

Se hele intervjuet med Bjørn Kjos i videovinduet til høyre. 

Kun timer før meklingsfristen gikk ut ved midnatt tirsdag sendte Norwegian ut en SMS til de ansatte. Mange av medlemmene oppfattet tekstmeldingen som en trussel fra selskapet. 

«Ved en eventuell streik vil ID-ordningen for de streikende suspenderes for 3 år, regionsbasene i Norge nedlegges og alle overføres til OSL. Base3 CPH vil bli outsourcet».

– Jeg forstår ikke at de reagerer på dette, sier Kjos. 

Han sier selskapet tok for gitt at Parat hadde informert de kabinansatte om nøyaktig samme informasjon. 

– Dette var jo bare informasjon som Parat også hadde fått. 

– Hvorfor ble SMS'en sendt på dette tidspunktet? 

– Da hadde styret behandlet det. Vi tok virkelig for gitt at de hadde gitt sine medlemmer så viktig informasjon, sier Kjos. 

Mulig storstreik

Om fem dager kan hele 1200 kabinansatte tas ut streik. Dette er kabinansatte som er ansatt i Norge og Danmark. Blir streiken trappet opp vil det ramme svært mange passasjerer i Norge. 

– Foreløpig er det business as usual. Vi har plikt til å ta vare på passasjerene våre og vil lage et alternativt flyprogram dersom streiken trappes opp, sier Kjos. 

Han sier selskapet har tilgjengelig fly og at de vil gjøre det de kan for mulige passasjerer som kan bli rammet. 

Kjos mener det ikke vil være å bryte reglene omkring streik. 

– Vi kommer ikke til å drive streikebryteri, sier Kjos.