STREIK: Foreløpig er bare en person tatt ut i streik, men opptrappingsplan går ut på å ta ut samtlige av de 1210 Parat-organiserte kabinarbeiderne i Norge og Danmark, hvis konflikten ikke blir løst av partene. Foto: Scanpix
STREIK: Foreløpig er bare en person tatt ut i streik, men opptrappingsplan går ut på å ta ut samtlige av de 1210 Parat-organiserte kabinarbeiderne i Norge og Danmark, hvis konflikten ikke blir løst av partene. Foto: Scanpix

Slik kan streiken ramme Norwegian-kunder

Parat organiserer 95 prosent av de kabinansatte på Norwegians norske baser. Det betyr flykaos om ikke partene blir enige.

Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Det er brudd i meklingen mellom Parat og flyselskapet Norwegian og én person er foreløpig tatt ut i streik. 

– Denne streiken kan bli trappet opp om ikke partene finner en løsning i mellomtiden. I så fall vil vi ta ut de resterende 1200 kabinbesetningsmedlemmene vi organiserer i Norge og Danmark, sier forhandlingssjef Turid Svendsen i Parat til TV 2.

Hvor raskt streiken trappes opp avhenger av den danske riksmeklingsmannen som har gitt 14 dagers utsettelse til de danske kabinansatte. Skulle den danske riksmeklingsmannen trekke tilbake utsettelsen kan opptrappingen begynne om fem dager. 

Det vil lamme store deler av den norske flytrafikken til selskapet siden Parat organiserer 95 prosent av alle de norske og danske kabinansatte i Norwegian. 

Ikke alle rammes

Siden det bare er de norske og danske ansatte som streiker vil flere ruter sannsynligvi gå som normalt ut av Norge.

– Langrutene mellom Skandinavia og USA/ Asia vil uansett gå som normalt. Det samme gjelder flygninger som betjenes av våre medarbeidere i Stockholm, Helsinki og London, samt ved basene i Spania. Personalet på disse rutene ikke er en del av konflikten, som i første omgang omfatter kabinpersonale på basene i Norge, skriver Norwegian i en pressemelding onsdag morgen.  

Pengene tilbake

Passasjerer som berøres av en flystreik kan kreve billettpengene tilbakebetalt, sier Forbrukerrådet.

– Passasjerene kan enten få pengene tilbake, eller kreve alternativ reise så snart som mulig. Hvis flyavgangen blir forsinket med over fem timer, eller blir kansellert som følge av streiken, kan de alternativt velge å ta turen en annen gang, sier direktør for forbrukerservice Ingeborg Flønes i Forbrukerrådet.

Man kan også kreve å få billett på en annen flygning, enten så snart som mulig, eller på et senere tidspunkt om man ønsker det.

– Reisen skal være av samme kvalitet som den du opprinnelig kjøpte, så kjører du business, har du rett på samme standard. Velger du å få pengene tilbake, skal du få pengene innen sju dager, sier Flønes.

– Passasjerene har krav på mat og drikke eller overnattingsmuligheter med transport, hvis forsinkelsen på reiseruten blir over to timer eller hvis avgangen blir kansellert. På lengre reiser vil flyselskapet først måtte tilby dette overfor passasjerene ved forsinkelser over tre eller fire timer, avhengig av reisens lengde.

(TV 2 / NTB)