ENDELIG FLYR DE: Etter at Norwegian-flyet var «Kjos-fast» i New York i over 30 timer, har passasjerene endelig fått beskjed om at flyet skal lette. Foto: Morten Michelsen Berg/TV 2
ENDELIG FLYR DE: Etter at Norwegian-flyet var «Kjos-fast» i New York i over 30 timer, har passasjerene endelig fått beskjed om at flyet skal lette. Foto: Morten Michelsen Berg/TV 2

Norwegian-flyet i New York har lettet etter 30 timer

NEW YORK / OSLO (TV 2): Etter 27 timer forsinkelse boardet passasjerene, men de ble sittende i flymaskinen i tre ekstra timer.

Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Lørdag morgen, norsk tid, kunne frustrerte Norwegian-passasjerer endelig sjekke inn og gå om bord i i det innleide flyet som tar dem til Norge. 27 timer etter planlagt avgang.

Tre timer senere hadde flyet fortsatt ikke tatt av. Like etter 09.30 fikk passasjerene beskjed om at flyet om kort tid endelig skulle lette.

Carina Oddanger er en av passasjerene som har vært innestengt på Norwegian-flyet. 

– Det er utrolig varm og dårlig luft. Unger og voksne griner og er på bristepunktet av fortvilelse, forklarer hun.  

– Føler med dem

Informasjonssjef i Norwegian, Lasse Sandaker-Nielsen, bekrefter at flyet har fått klarsignal for å lette. 

FORBANNET: Bandmanager Steve Laird har omsider fått sjekket inn og setter kurs for Oslo. Han rekker dermed ikke flyet videre fra Bergen til Spania hvor han gjerne skulle vært. Foto: Morten Michelsen Berg, TV 2
FORBANNET: Bandmanager Steve Laird har omsider fått sjekket inn og setter kurs for Oslo. Han rekker dermed ikke flyet videre fra Bergen til Spania hvor han gjerne skulle vært. Foto: Morten Michelsen Berg, TV 2

– Det er bare å beklage ovenfor passasjerene, vi forstår at det har vært frustrerende og vi føler med dem. Forsinkelsen har oppstått fordi det har vært utfordrende å få igjennom reiseplanen, sier han til TV 2 lørdag morgen.

– Virket helt likegyldig

For den britiske bandmanageren Steve Laird (38) har forsinkelsen ført til at han hverken kommer seg til Bergen som først planlagt, og han rekker da ikke flyet videre til Alicante i Spania hvor bandet han er manager for, «Is Tropical» skal spille på en rockefestival. 

– Det virker som det er helt kaos når ting ikke fungerer, forteller han til TV 2 på flyplassen i New York. 

Han forteller at en bandkollega skrøt av Norwegian når han skulle reise over atlanteren for bare noen dager siden. For Laird har Norwegian-turen så langt vært et mareritt.

Egentlig skulle han være en halv dag i Bergen før neste fly til Spania.

Han forteller at han natt til lørdag, norsk tid, stod over en time i telefonen med Norwegian for å høre om de kunne booke ham videre til Stockholm, slik at han rakk flyet til Alicante og rockefestivalen. Det gikk ikke. 

Endelig «Kjos-fri»

Cheerleader-gjengen som TV 2 skrev om fredag kveld, opplevde også kaotiske tilstander rundt nye flytider. Det verste for dem er likevel at de nå er 27 timer forsinket og rekker ikke russetreffet i Kongeparken.

«Kjos-fri»: Jentegjengen fra Vennesla får omsider reise hjem, vel over ett døgn forsinket. Foto: Morten Michelsen Berg, TV 2.
«Kjos-fri»: Jentegjengen fra Vennesla får omsider reise hjem, vel over ett døgn forsinket. Foto: Morten Michelsen Berg, TV 2.

– Det er dritkjedelig. Det er en 'once in a life' opplevelse som jeg nå går glipp av, forteller Annette Høyland (18) til TV 2. 

– Hvis vi landet tidsnok så får vi se om jeg i hvert fall får en dag der, trøster 18-åringen seg med. 

TV 2 møter en tilsynelatende glad gjeng på flyplassen. Endelig er de «Kjos-frie» og skal hjem, men de er klare på én ting.

– Det blir siste gang vi flyr Norwegian. 

Skyldte på hviletid

Norwegian hadde fredag kveld følgende forklaring på hvorfor mer enn 200 passasjerer igjen sitter fast i New York.

– Den siste forsinkelsen skyldes at Norwegian har leid et fly med besetning fra et annet selskap. Mannskapet på dette flyet må ha sin hviletid som er pålagt av myndighetene, sa informasjonsdirektør Lasse Sandaker-Nielsen til TV 2 før den siste beskjeden til de reisende ble sendt ut.

Ifølge Norwegian dreier det seg om 264 passasjerer som har sittet fast i New York.

– Vi forstår at det er frustrerende for passasjerer å bli så mye forsinket. Og vi beklager. Passasjerer har selvsagt fått dekket hotell den ekstra natten i New York og får dekket mat og drikke, sa Sandaker-Nielsen tidligere fredag. 

«Hæ, 27 timer forsinket?»

Flyplassansatte på John F. Kennedy-flyplassen har fått med seg Norwegian-forsinkelsene har gått ut over flere hundre passasjerer. 

– Hæ, 27 timer forsinket. Hvordan er det mulig? Hvilket selskap flyr dere med?, spør en kioskansatt TV 2.

– Norwegian.

– Å, the Norwegian Dreamliner. Det er de som har hatt en del problemer i det siste, svarer den ansatte.