Lydfilene fra Malaysia Airlines-flyet frigitt

En foreløpig rapport er lagt frem torsdag. Samtidig frigis lydfilene med den siste radiokontakten med flyet.

Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Torsdag publiserte transportministeriet i Malaysia en foreløpig rapport vedrørende forsvinningen til Malaysia Airlines MH370.

Boeing 777-maskinen forsvant nærmest sporløst natt til 8. mars mellom Kuala Lumpur og Beijing med 239 mennesker om bord.

Samtidig er lydloggen mellom bakkekontrollen og cockpit frigitt. Du kan høre den øverst.

De første tre minuttene er klargjøring før avgang fra flyplassen i Kuala Lumpur.

03.10 er flyet klar for avgang.

03.34 starter siste radiokontakt mellom flyet og bakkekontrollen. Man antar det er flykapteinen som til slutt sier: «Goodnight Malaysian Three-Seven-Zero».

I rapporten kommer det frem at en rekke misforståelser skjedde den første tiden etter at flyet forsvant fra radaren klokken 01.21 om natten.

Flyet skulle da ha entret luftrommet til Vietnam og opprettet kontakt med flykontrollen i Ho Chi Minh. Likevel gikk det hele 17 minutter før flykontrollen i Vietnam ble oppmerksom og anropte flykontrollen i Malaysia om de visste hvor flyet var blitt av.

Gikk fire timer

Klokken 01.38 visste flykontrollen i Malaysia at flyet var forsvunnet.

Rapporten avslører at deretter gikk det hele fire timer før det for alvor ble slått alarm.

I disse kritiske fire timene drev flymyndighetene i Malaysia og ringte rundt til Singapore, Hong Kong, Kambodsja og Vietnam.

Av årsaker som ikke fremgår i rapporten ble det ikke slått katastrofealarm før klokken 05.40.

Mye usikkerhet

I COCKPIT: Styrmann Fariq Bin Ab HAmid (27) og kaptein Zaharie Ahmad Shah (53) satt i cockpit da flyet forsvant. Foto: AP
I COCKPIT: Styrmann Fariq Bin Ab HAmid (27) og kaptein Zaharie Ahmad Shah (53) satt i cockpit da flyet forsvant. Foto: AP

Myndighetene i Malaysia har av både media og pårørende blitt kritisert for å ha holdt tilbake informasjon. Denne rapporten inneholder så lite detaljer at kritikken neppe er over.

Blant annet er rollen til Malaysias flyvåpen og de militære radarene såvidt tatt med.

Til tross for at det skal ha vært en militær radar i Malakkastredet som observerte et fly med avslåtte transpondere, skriver myndighetene at de ikke kan med sikkerhet slå fast at dette var Malaysia Airlines MH370.

Rapporten avslører heller ingenting nytt om hva man vet eller ikke vet vedrørende radarobservasjoner eller satelittdata. Den slår tørt fast at man etter analyser fra satelitteksperter og flyekspertise har konkludert med at flyet forsvant i en sørlig rute og trolig styrtet i havet vest for Australia.

Anbefaler sanntids sporing

Rapporten avsluttes med en sikkerhetsanbefaling til de internasjonale flymyndighetene: Innfør sanntids sporing av kommersielle passasjerfly.

«Mens kommersielle fly tilbringer mye tid og opererer over fjerntliggende områder, er det ingen krav for sanntids sporing av slike fly.

Det har nå vært to eksempler i løpet av de siste fem årene hvor store kommersielle passasjerfly har forsvunnet, og deres siste posisjon ikke var nøyaktig kjent.

Derfor bør internasjonale flymyndigheter undersøke fordelene ved å innføre en standard for sanntids sporing av slike kommersielle fly.

Det er den samme anbefalingen som ble gjort etter Air France-ulykken i 2009. Lite eller ingenting har skjedd med sanntids sporing av fly siden.

Malaysiske myndigheter ber nå alle kinesiske pårørende som oppholder seg på hotell i Kuala Lumpur om å reise hjem.