DNB får bank av kundene

I en ny landsomfattende undersøkelse faller DNB 55 plasser på kundetilfredshets-oversikten. 

Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Over 7000 norske husstander har sagt sitt. De er skuffet over DNB. Da Norsk Kundebarometer ble lagt frem på Handelshøyskolen BI tirsdag, hadde storbanken falt hele 55 plasser til en 143. plass siden i fjor. Totalt er 180 banker vurdert. 

- Kundene føler seg lurt, og de føler seg utnyttet. DNB satte opp rentene for et års tid siden. Det er greit, og årsaken var å øke egenkapitalen. Men tabben de gjorde var kalle det et spleiselag. At alle skulle være med på det, men så viser det seg at det er kundene som bærer størsteparten av kostnaden, sier Pål Rasmus Silseth, prosjektleder for kundebarometeret ved Handelshøyskolen BI. 

- Langvarig skade

DNB-sjef Rune Bjerke inviterte kundene til et spleiselag for å gjøre banken mer solid. Men samtidig fikk DNB-sjefen mer i lønn og bonus, eierne fikk økt utbytte i kroner og øre, mens kundene har betalt for en økende rentemargin. 

I ettertid har DNB-sjefen sagt at han angrer på bruken av ordet "spleiselag", men det hjelper lite ifølge ekspertene, som mener omdømmeraset vil ta lang tid å rette opp igjen. 

- Ja, jeg vil tro at det tar noen år, sier Silseth. 

DNB: - Negativ oppmerksomhet farger undersøkelsen

Norges største bank, DNB, har følgende å si om den fallende kundetilfredsheten. 

- Jeg tror åpenbart de siste perioders mediestøy og all negativ oppmerksomhet som har vært rundt DNB, helt sikkert farger denne undersøkelsen, sier Trond Bentestuen, konserndirektør for personmarked i DNB. 

- Så det er media som har skylden?

- Nei, det er ikke bare media som har skylden, men det er klart at negativ oppmerksomhet rundt et selskap, det bidrar aldri positivt. 

Tre på rad for Flytoget

Flytoget vinner for tredje år på rad - og for femte gang siden 2008. Flytoget oppnår i år en kundetilfredshetsscore på 86,2 poeng av maksimalt 100 oppnåelige kundetilfredshetspoeng. 

- Vi er glade i dag, sier administrerende direktør Linda Bernander Silseth i Flytoget til TV 2. 

Hun har følgende forklaring til hvorfor Flytoget også i år stikker av med den gjeveste plasseringen. 

- Vi har bestemt oss internt for at det er noe som er flytog-standarden. Hver dag jobber rundt 300 medarbeidere for å gi kundene en god opplevelse på Flytoget. Det er hardt arbeid, og vi gjør det vi ser vi skal gjøre til kundene våre. Kundene kan ha tillit til at Flytoget går når det skal, sier administrerende direktør Linda Bernander Silseth i Flytoget til TV 2. 

Minst tilfreds er kundene til McDonalds. 

Her er topp 10 (fjorårets rangering i parentes), med tilfredshetsscore 0-100: 

  1. (1) Flytoget 86,2
  2. (4) Haugenbok.no 84,1
  3. (5) Toyota 83,3
  4. (10) OneCall 83,1
  5. (7) Gudbrandsdalen Energi 82,4
  6. (3) Skandiabanken 82,4
  7. (2) BMW 82,3
  8. (8) Spotify 82,1
  9. (9) Skoda 81,8
  10. (21) Vinmonopolet 81,8