Venninnene (f.v). Line Gjerpe, Monica Skåler, Alida E. Jensen og Karoline Breiner.
Venninnene (f.v). Line Gjerpe, Monica Skåler, Alida E. Jensen og Karoline Breiner.

Alida får ikke russeklærne hun har betalt for 

Selskapet leverer ikke varene og svarer ikke på telefon.
– Vi ser slike tilfeller hvert år, advarer Forbrukerombudet. 

Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

I de senere årene har det vokst seg opp et stort marked blant de som selger russeklær- og utstyr. 

Russeleverandørene omsetter for millioner av kroner i året, og hvert år er det flere selskaper som vil bli med festen. 

Billigere utstyr

– Det hang en plakat på utsiden av skolen vår som lovet billigere - men bra russeklær, sier Alida Ektvedt Jensen til TV 2. Hun er russ ved Gjennestad videregående skole i Stokke. 

Sammen med tre medelever forskuddsbetalte hun i overkant av 1200 kroner for en vinterjakke de skulle ha før selve russetiden startet. 

Siden den gang har det blitt stille fra selskapet, og jentene frykter nå at pengene deres er tapt.

Og jentene er ikke alene.

Sandefjords Blad kunne i februar avsløre at en syv russegutter i Lier slet med å få tilbake 11.600,- de hadde forskuddsbetalt for lignende utstyr. 

Russe-rot 

Involvert i selskapet er en rekke unge menn i alderen 18 til 22 år. TV 2 har snakket med tre personer som har vært -  eller er, leder i selskapet. 

Selskapet ble stiftet i Brønnøysundsregisteret i mars 2013 med en egenkapital på 30.000,- av en 22 år gammel mann. 

I august det samme året tok selskapet navnet Russekongen AS. Måneden etter begynte de å ta i mot forskuddsbetaling for russeklær. 

Siden den gang har ledelsen i selskapet blitt byttet ut, og ingen som var med i selskapet fra starten, er nå involvert i driften.   

Ifølge den siste kunngjøringen fra Brønnøysundsregisteret, sluttet daværende daglig leder fra stillingen i februar i år. Han var inne i én måned, men sluttet for å fokusere på studier det siste året på videregående skole. 

Han sier til TV 2 at han ikke hadde noe med salg eller bestilling av varer å gjøre, og at han nå har solgt seg ut av selskapet. 

Nåværende styreleder i selskapet heter Bjørn-Sander Vegem Bjaanes (18). Han sier til TV 2 at selskapet foreløpig ikke har noen daglig leder, men bekrefter at han står for driften. 

18-åringen fra Sandefjord, som selv er russ, sier han tok over Russekongen AS i februar. Han hevder at årsaken til problemene er at han ikke har fått tilgang til kontoen kundene satte inn penger på. Dette er ifølge 18-åringen en konto som den opprinnelige eieren av selskapet har tilgang til.

Bjaanes innrømmer overfor TV 2 at han har fått forespørsel fra den opprinnelige eieren om å få ordnet med papirene, men at dette ikke har skjedd ennå. Overfor TV 2 sier han at han vil ta kontakt med 22-åringen for å få orden i rotet. 

Vil ikke få varene

Han sier til TV 2 at varene Alida og de andre skoleelevene har kjøpt, mest sannsynlig ikke vil bli levert. Grunnen er at svært lite av klærne har blitt bestilt. 

– Russetiden har startet, så det vil ikke skje i tide. Men at kundene får tilbake pengene, det håper jeg blir gjort, sier Bjaanes til TV 2. 

18-åringen sier at planen er å fortsette driften, og være fullt operativ og uten misfornøyde kunder til neste russekull. 

– Dette er et selskap som skal leve videre. Det skal ikke gå ned, sier han til TV 2. 

Men skaden er allerede skjedd for Alida og venninnene hennes.

– Nå vil vi bare ha igjen pengene våre. Vi kjøpte vinterjakker, og nå er det vår. Vi trenger det ikke lenger. Vi har måtte kjøpe utstyr fra andre leverandører fordi Russekongen ikke klarte å levere, sier Alida til TV 2. 

Forbrukerombudet skeptisk

Forbrukerombudet har i de siste årene mottatt flere klager på leverandører av russeutstyr. De har gått ut og oppfordret selskapene til å la være å utelukkende ta i mot forskuddsbetaling. 

Russ som betaler forskudd for varer de ikke får, løper et vanskelig løp med å få tilbake pengene sine. 

–  Vi skeptisk til at disse aktørene har forskuddsbetaling. Vi ser slike tilfeller hvert år, det er alltid noen som ikke får varene eller penger tilbake, sier hun til TV 2. 

Forbrukerombudet sier at det hvert år dukker opp nye aktører på markedet, og det er disse selskapene russen har mest problemer med. 

– Det virker som om at de ikke har stabiliteten til å håndtere så mye penger, mener hun.

Nergaard forteller at vanlige forbrukerrettigheter gjelder for russen, men i og med at russefeiringen foregår innenfor en begrenset tidsperiode, stiller det ekstra krav til leveringsfrister.