Bjørns Tesla, til over 400 000, kunne ikke kjøre en meter

Transportselskapet ødela batteripakken. Et nytt batteri koster nesten like mye som Bjørn betalte for bilen.
Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

I flere år hadde Bjørn Brøndmo drømt om å kjøpe seg en Tesla Roadster. Det finnes kun 2500 slike håndlagde sportsbiler, så det tok lang tid å finne en slik. 

– Jeg hadde sett etter en sånn bil i flere år faktisk før denne dukket opp på nettet, men den var jo i utlandet, forteller Brøndmo. 

Kjøpte fra utlandet

Via en norsk nettside fant han en Tesla Roadster 2009 modell hos Auto Zapffe i Tyskland. Firmaet drives av Oslo-mannen Kai Zapffe, som har spesialisert seg på import av biler til det norske markedet.

– De virket jo veldig seriøse i den kontakten jeg hadde med dem frem til dette gikk galt, sier han.

Han kjøpte den elektriske sportsbilen for over 400.000 kroner inkludert transport i mai i fjor. Firmaet lovet da også å ordne med transport slik at Bjørn bare skulle hente den ferdig omregistrerte Teslaen i Drammen. 

Men så fikk Bjørn plutselig en uventet telefon fra Transportselskapet.

Bjørn prøvekjører en Tesla. Foto: TV 2
Bjørn prøvekjører en Tesla. Foto: TV 2

Dyrt batteri

– De sa at bilen var i Norge, men at den hadde blitt transportert til Tesla fordi batteriet var utladet, forteller han.

Men det var ikke alt. Batteriet var nemlig så utladet at det rett og slett hadde blitt ødelagt og nå fikk Bjørn beskjed om at et nytt batteri og montering ville komme på utrolige 350.000 kroner.

– Det mest sjokkerende var kanskje at batteriet ville koste nesten det samme som det jeg hadde betalt for bilen, sier Brøndmo.

Bjørn ble veldig overrasket over at batteriet rett og slett hadde blitt ødelagt. 

Har varslingssystemer

– En ting er at batteriet er utladet, men da er det vanligvis bare å lade det opp igjen, så jeg ble veldig overrasket over at det skulle så lite til for at det ble totalt ødelagt og at bilen ikke kan brukes.

Salgssjef i Tesla Motors Norge, Kjell-Arne Wold Foto: TV 2
Salgssjef i Tesla Motors Norge, Kjell-Arne Wold Foto: TV 2

Tesla Motors bekrefter at det er mulig å ødelegge batteriet hvis det blir helt utladet, men at bilen har varslingssystemer som gir beskjed om dette.

– Jeg synes det blir det samme som å ignorere at bilen trenger olje. At du rett og slett ikke vet eller forstår konsekvensen av at en el-bil også kan bli ødelagt av å neglisjere vedlikehold, sier salgssjef i Tesla Motors Norge, Kjell-Arne Wold.

Ønsket å heve kjøpet

Bjørn prøvde flere ganger å få hevet kjøpet hos selger, men uten resultat.  Hans advokat, Jens Christian Riege, er klar på at Bjørn ikke har fått den varen som han har betalt for.

– Det er to muligheter slik vi ser det. Det ene er at han får bilen reparert slik at han får den bilen han skulle hatt for ett år siden. Alternativet må være at man får hevet kjøpet og får kjøpesummen i retur pluss tilleggsrenter, sier NAF advokat Riege.

Selger har ansvaret

Forbruker Europa behandler hvert år mange klager på bilkjøp i utlandet. Leder Ragnar Wiik er enig i at det er selger som har ansvaret.

– Selger sitter med ansvaret for at bilen er kontraktsmessig. Det at bilen har blitt skadet av et transportselskap har ikke noe å si, sier Wiik. 

Bjørn fortviler over situasjonen som han har havnet i.

– Det er en håpløs situasjon og det kan ikke være meningen at jeg skal betale for at noen andre har ødelagt bilen min. Det er helt urimelig, sier han.

Selger Kai Zapffe rydder opp. Foto: TV 2
Selger Kai Zapffe rydder opp. Foto: TV 2

Ordner opp i saken

Det har gått nesten ett år uten løsning i saken. Men da TV 2 hjelper deg kontakter selger Kai Zapffe sier han at han er i Oslo for å prøve å ordne opp i saken. Han går med på å møte både Bjørn og oss utenfor Tesla på Skøyen der bilen til Bjørn har blitt oppbevart.

Zapffe beklager at det har tatt nesten ett år å få løst saken. Dette har vært en spesiell sak da det her var en tredjepart, transportselskapet, som hadde ødelagt bilen. Han lover likevel en løsning på saken nå.

Forstår jeg deg riktig at du nå vil betale for et nytt batteri og montering, slik at Bjørn nå vil få bilen slik han opprinnelig hadde kjøpt den?

– Det stemmer, svarer Zapffe.

Avtalen blir at Bjørn skal få bilen i kjørbar stand innen 1. juni. Hvis ikke det skjer, så vil Bjørn få hevet kjøpet og pengene igjen, inkludert forsinkelsesrente og advokatutgifter.

– Det er jo kjempebra! Det er jo det jeg har etterlyst, sier Bjørn.