MATLAGING OG KONFLIKTLØSNING: Fredrik Græsvik og Tom Victor Gausdal lager mat i Afghanistan i første sesong av programmet «Til bords med fienden». FOTO:TV 2
MATLAGING OG KONFLIKTLØSNING: Fredrik Græsvik og Tom Victor Gausdal lager mat i Afghanistan i første sesong av programmet «Til bords med fienden». FOTO:TV 2

TV 2-programmet «Til bords med fienden» solgt til USA

Skaper TV-historie når programmet produseres for det amerikanske markedet. 

Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Snart blir det norske programkonseptet «Til bords med fienden» å se på amerikanske Travel Channel. Kanalen har kjøpt rettighetene til å lage sin egen versjon av TV 2-serien. 

– Dette er vi veldig stolte av. Norsk og nordisk TV er i skuddet for tiden. At et norsk format blir produsert for det amerikanske TV-markedet er norsk TV-historie, sier daglig leder Espen Huseby i NordicWorld. 

Prisvinnende serie

I Norge har programmet gått på TV 2 i to sesonger. Programleder Fredrik Græsvik og mesterkokk Tom Victor Gausdal her oppsøkt en rekke konfliktsoner rundt omkring i verden med et mål om å samle partene i konflikten rundt et felles måltid. 

Dokumentar- og matprogrammet som er produsert av Gry Winther for TV 2, har vunnet prestisjepris i internasjonal konkurranse

Skaper TV-historie

Det er selskapet Nordic World, som eies av TV 2 og svenske TV 4, som har solgt programmet, og ifølge salgsdirektøren er det historisk. 

– Dette er så vidt jeg kjenner til første gang et norsk format er blitt produsert i USA. Det vil bli TV-historisk ikke bare for TV 2 Norge, Gry Winther og NordicWorld, men for hele den norske TV-industrien, sier salgsdirektør Jan Salling i NordicWorld.

Det er ikke klart når programserien skal komme på skjermen. 

KONFLIKT: I «Til bords med fienden» reiser utenriksreporter Fredrik Græsvik og kokk Tom Victor Gausdal til konfliktsoner verden over.
KONFLIKT: I «Til bords med fienden» reiser utenriksreporter Fredrik Græsvik og kokk Tom Victor Gausdal til konfliktsoner verden over.