Lekker dieselolje i naturreservat 

Bodø/Tromsø (TV 2): Slepebåten «Chanko» som gikk på grunn utenfor Edøya i Troms sist tirsdag, lekker dieselolje. Rederiet har fått pålegg om å rydde opp av Kystverket.

Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Slepebåten «Chanko» fra Dønna i Nordland gikk på grunn natt til tirsdag og ligger nå i fjære på sørsiden av Edøya mellom Kvaløya og Senja i Troms.

Det var i forbindelse med slep av laksemerder at fartøyet fikk noe i motoren og begynte å drive mot land.

Ikke oversikt over hvor mye

Overvåkningsbilder tatt av Kystverket viser at havaristen lekker dieselolje. 

– Per nå har vi ikke oversikt over hvor mye som er lekket ut, da værforholdene har vært for dårlige til å sjekke dette ytterligere, sier Ove Njøten, senioringeniør hos Kystverkets Beredskapssenter til TV2.

– Det vi har registrert er at det var inntil 1200 liter på sjøen sist tirsdag, og at flaket med dieselolje strakte seg 3 kilometer før det løste seg opp i vannmassene, forteller Njøten.

Observasjoner gjort onsdag viser at det var betydelig mindre dieselolje på sjøen nå, og at flaket gikk i oppløsning en drøy kilometer fra havaristen.

Slepebåten «Chanko» hadde 12 kubikk med dieselolje om bord.

– Er det fare for dyreliv og miljøet rundt havaristen?

– Havaristen ligger i et naturreservat, så vi er opptatt av at saken håndteres med minimal påvirkning av dette. Det er først og fremst sjøfugl som er sårbare naturtyper i området, og det er dette som vi også anser til å være den største risikoen. Diesel eller olje på sjø vil være skadelig for sjøfugl dersom de før dette på seg, forteller Ove Njøten 

Frist klokken 12

Det er rederiet som er ansvarlige, og de har nå fått pålegg fra Kystverkets Beredskapssenter om å iverksette tiltak mot forurensning. De må påse at drivgods og slepet med laksemerder blir håndtert. De er også ansvarlig for å fjerne havaristen fra stedet der det ligger.

Rederiet har engasjert Artic Seaworks AS for å iverksette tiltak i området. Diesel og olje skal sikres og fjernes, og de skal være på vei mot havaristen. 

Det jobbes også videre med å undersøke skadene på slepebåten, og dette vil gjøres så snart værforholdene tillater dykkerundersøkelser. Resultatene av disse undersøkelsene vil være avgjørende for hvordan havaristen skal fjernes. 

– Vi vil gjøre en vurdering av tiltaksplanen til rederiet så snart vi har den, sier senioringeniør Ove Njøten i Kystverkets Beredskapssenter.