STO PENGELENS IGJEN: Tor Bruvik skulle ta en røyk og strekke på beina, da toget kjørte videre uten ham om bord. Foto: Privat
STO PENGELENS IGJEN: Tor Bruvik skulle ta en røyk og strekke på beina, da toget kjørte videre uten ham om bord. Foto: Privat

Toget kjørte fra Tor (44) på øde fjellstasjon

Togpassasjeren som sto klar for å gå inn på toget igjen fikk ingen signaler om at toget var i ferd med å forlate Myrdal stasjon.

Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Tor Bruvik (44) er irritert over behandlingen han fikk under tirsdagens togtur på Bergensbanen. 

– Jeg skulle fra Bergen til Oslo, og gikk ut på Myrdal stasjon for å strekke litt på beina og ta en røyk. Toget blir ofte stående litt på Myrdal fordi mange turister har togbytte over til Flåmsbanen der, sier den erfarne togpassasjeren til TV 2.

– Fikk hetta

Tor er klar over at man ikke har tid til å legge ut på vandring å kikke seg rundt. Men han sier at både han og togbesetningen ofte går ut og strekker på beina under lange togturer.

– Jeg sto 30 centimeter fra døra for å være klar til å gå om bord når toget skulle gå. Helt uten forvarsel gikk døra igjen. Jeg trykket flere ganger på døråpneren uten at noe skjedde, og konduktøren så meg hele tiden, sier Tor.

Uten penger, telefon og medisiner

Inne på toget lå Tors mobiltelefon, lommebok, PC og andre eiendeler. 

– Jeg fikk hetta. Alt lå igjen på toget. Også medisiner jeg skulle ta, sier Tor.

Myrdal stasjon er en islolert stasjon på fjellet. Det er ingen veier eller andre måter enn tog å komme seg derfra på.

– Betjenten på stasjonen forsøkte å vinke med armene for å be toget om å vente, men det bare kjørte avsted. Han sa til meg at det ikke var første eller siste gangen dette skjedde, sier Tor. 

Erik Lønning i NSB sier det er passasjerene som står ansvarlig hvis de ikke kommer seg på toget i tide. FOTO: NSB
Erik Lønning i NSB sier det er passasjerene som står ansvarlig hvis de ikke kommer seg på toget i tide. FOTO: NSB

Fem timers venting på fjellet

Betjenten forklarte at neste tog gikk i 22-tiden samme kveld. Noe som ville bety fem timers ventetid. Alternativet var å ta Flåmbanen til Flåm og buss derfra tilbake til Bergen.

Tor har tatt mye tog hele livet og har aldri hørt at det ikke er lov å gå ut av toget på stasjonene. Han forventet et fløytesignal, eller i hvert fall et tegn fra konduktøren.

– Jeg forstår at man ikke skal gå av og begynne å vandre rundt. Men jeg sto en håndsrekning til døra, Jeg forventet at konduktøren ville blåse i fløyta, eller i hvert fall gi meg beskjed om å gå inn igjen, sier han. 

Passasjerens plikt å komme seg om bord

Kommunikasjonsrådgiver i NSB, Erik Lødding, har forståelse for at situasjonen Tor kom i var svært kjedelig, men sier de har klare regler og rutetider å ta hensyn til.

– Jeg kjenner ikke denne saken, men på generelt grunnlag må jeg si at hver enkelt passasjer er ansvarlig for å komme seg på toget selv. Går du av toget er det på eget ansvar, sier kommunikasjonsrådgiver i NSB, Erik Lødding, til TV 2.

Ikke noe krav om å gi signal

– Skal det ikke bli gitt signal til passasjerer på perrongen før toget går?

– Det hender konduktører blåser i fløyta, men det er valgfritt for konduktøren å gjøre dette. Det er ikke noe krav om å gjøre dette, sier Lødding. Han utelukker likevel ikke at det kan ha blitt gjort feil fra NSB's side.

Lødding anbefaler Tor å sende inn en klage slik at de kan se på alle sidene av saken.

– Han har full rett til å klage til oss. Da må han ta kontakt med vårt servicesenter. Det kan være fakta i saken som gjør at han har rett på kompensasjon, sier Lødding. 

– Er det mange som opplever å bli frakjørt av NSB?

– Nei, jeg vil ikke si det er noe stort eller daglig problem, sier Lødding. 

Roser Flåmsbanen og Sognekspressen

Tor bestemte seg for å forsøke å komme seg tilbake til Bergen uten en krone i lommen.

– Jeg kunne ikke vente fem timer på fjellet. Jeg gikk om bord på Flåmbanen og forklarte situasjonen. Heldigvis var de så greie at jeg fikk sitte på gratis. Jeg hadde jo ingen penger, sier Tor.

Flåmsbanen opereres ikke av NSB, men er et privat selskap. 

– De var veldig greie og kjørte på slik at jeg skulle rekke bussen til Bergen, sier Tor.

Vel nede i Flåm måtte pengelense Tor forklare situasjonen til bussjåføren på Sognekspressen. Han fikk igjen lov til å sitte på gratis tilbake til Bergen.

– Dette løste seg kun fordi folk som ikke har noe ansvar for det som skjedde, var så greie.