KRITISK: Pål Golberg vant Hemsedalsrennet, men var etter løpet mer opptatt av andre ting. MONTASJE: NTB scanpix/Twitter
KRITISK: Pål Golberg vant Hemsedalsrennet, men var etter løpet mer opptatt av andre ting. MONTASJE: NTB scanpix/Twitter

– Håper jeg aldri ser dem på et lignende idrettsarrangement igjen

Pål Golberg reagerer på at Red Bull delte ut energidrikk til barn. – Det stemmer ikke, sier Northug-sponsoren.

Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Pål Golberg vant turrennet Hemsedalsrennet skjærtorsdag, men etter løpet var han opptatt av noe annet enn det sportslige.

Landslagsløperen reagerer på energidrikk-leverandøren Red Bulls tilstedeværelse på rennet som har klasser ned i åtte års-alderen.

– I dag var Red Bull på Hemsedalsrennet og delte ut energidrikk til små barn. Håper jeg aldri ser dem på et lignende idrettsarrangement igjen, skrev Golberg på sin Twitter-konto.

– Trenger ikke fronte seg selv på denne måten

Til TV 2 forklarer 23-åringen hvorfor han kom med meldingen.

– Jeg synes det er feil å markedsføre Red Bull på et skirenn hvor brorparten av de som er med er mellom åtte og 16 år, sier Golberg.

– En ting er at de er der, men det er rett og slett det at de deler ut Red Bull til barn. Det er litt uheldig. De trenger ikke å fronte seg selv på denne måten. Det blir litt som om en sjokoladepålegg-produsent skulle stå og dele ut sjokoladepålegg til barn på et skirenn.

Både Golberg og mannen som kom på andreplass i rennet, Petter Skinstad, bekrefter til TV 2 at barn fikk utdelt den sterkt koffeinholdige drikken - i alle fall på forespørsel.

Egen regel om ikke å gi til barn

Red Bull på sin side benekter at barn under 18 fikk utdelt leskedrikken av deres representanter.

Alle de som jobber for energidrikkgiganten er strengt instruert om å ikke dele ut til noen som er under 18. Det er en regel de selv har innført.

– Da våre to jenter kom opp til konkurranseområdet var det bare barn der, så da reiste de igjen. De kom tilbake da klassen for eldre løpere gikk i mål, sier kommunikasjonssjef Kristian Kjelman til TV 2.

Red Bull-representantene hadde fått en liste med startnummeret til de som var over 18 år. I tillegg ble det utdelt til foreldre. 

Det kan være grunnen til at barn under 18 eventuelt hadde fått tak på bokser.

– Hva foreldre gjør kan vi ikke styre. Som kjent er det ikke forbudt for barn å verken drikke eller kjøpe vårt produkt, men vi har et prinsipp om å ikke gi til de som er under 18, forklarer Kjelman.

– Burde holdt seg for gode

Pål Golberg mener Red Bull gjør mye bra for langrennssporten, gjennom sponsorater og andre arrangementer.

Samtidig mener at de både kan finne bedre og mer effektive måter å markedsføre seg på.

– Jeg er veldig ydmyk for det de gjør for langrennssporten, og pengene de putter inn, men synes de bør holde seg for gode til å stille opp på et kretsrenn som dette egentlig er, sier Golberg.

– Vi stiller ikke opp på noe som primært er et barnearrangement. Grunnen til at vi stilte her var at arrangøren tok kontakt og ønsket at vi var der, sier Red Bulls kommunikasjonssjef.

Red Bull-sponsede Petter Northug jr. skulle egentlig gått rennet, men stod over på grunn av sykdom.