ULYKKE: Tre unge menn ble dømt til fengsel for råkjøring. Ny, omdiskutert fartsmåling ble benyttet til dømme mennene. FOTO: POLITIET
ULYKKE: Tre unge menn ble dømt til fengsel for råkjøring. Ny, omdiskutert fartsmåling ble benyttet til dømme mennene. FOTO: POLITIET

Omdiskutert fartsmåling sender tre menn i fengsel for råkjøring 

I retten hevdet de at farten var 80-90 km/t, men målingen på Statens vegvesens tellepunkt viste 145 km/t. 

Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

I en rykende fersk dom fra Bergen tingrett dømmes to unge menn fra Hordaland til ubetinget fengsel og en til betinget fengsel etter råkjøring som førte til en alvorlig trafikkulykke.

Det de ikke var klar over var at de på ulykkeskvelden passerte de et av de såkalte tellepunktene til Statens vegvesen.

På landsbasis er det omkring tusen slike punkter, som primært brukes for å samle inn informasjon om trafikken på norske veier.

Men punktene måler også hastigheten til bilene som passerer og knytter passeringene til et klokkeslett.

Et av de viktigste bevisene som ble lagt fram i retten, var data fra tellepunktene som Statens vegvesen har på ulykkesstrekningen.

Mens mennene i 20-årene forklarte at de lå på - eller rett over fartsgrensen, viste et av tellepunktene at tre biler rett før ulykketidspunktet hadde passert i 60-sonen med hastigheter på 145,9, 146,5 og 138,7 km/t.

I dommen finner Bergen tingrett det bevist at det var de tre tiltalte som ble registrert på tellepunktet rett før ulykken skjedde.

For første gang i en straffesak

– Vi mener disse målingene ikke stemmer. Tellepunktene brukes til trafikkovervåking og er ikke ment å skulle danne grunnlag som bevis i en straffesak. Jeg mener det er betydelig tvil om punktene gir individuell god nok informasjon, sier advokat Einar Råen, som representerer en av de dømte.

Advokat Råen sier at hans klient ønsker ny prøving av saken i lagmannsretten.

STORE SKADER: Begge bilene som var involvert i ulykken ble senere kondemnert. FOTO: POLITIET
STORE SKADER: Begge bilene som var involvert i ulykken ble senere kondemnert. FOTO: POLITIET

Ulykken skjedde sent på kvelden, 15. oktober 2012.

Det var ren flaks som gjorde at ulykken ikke førte til alvorlige personskader eller tap av liv
Dommen

De tre kameratene i 20-årene var på vei nordover for å hente noen bildeler da de skulle kjøre gjennom Fløyfjellstunnelen i Bergen. Inne i tunnelen tar de igjen en bil.

Føreren av denne bilen forklarer i retten han så i speilet at det kom noen bakfra i stor fart og han han derfor la seg over i høyre felt for å slippe forbi.

Imidlertid legger en av bilene som kommer bakfra seg også over til høyre. Føreren av denne bilen klarer ikke å bremse ned og er «stengt inne» siden den ene kameraten blokkerer det venstre kjørefeltet.  

Smeller i tunnelveggen

Det ender med at føreren som er «stengt inne» forsøker å svinge til venstre, men treffer kameraten og begge bilene smeller i tunnelveggen.

Ingen ble alvorlig skadet, men begge bilene måtte kondemneres. Den siste kameraten klarte å bremse opp og var ikke direkte involvert i ulykken.

«Det var ren flaks som gjorde at ulykken ikke førte til alvorlige personskader eller tap av liv», står det i dommen. 

Den ene føreren fortalte i retten at han hadde en «rolig og avslappet kjørestil» og at han hadde cruisekontrollen på 90 kilometer i timen. 

I retten ble et av hovedtemaene å forsøke å fastslå hastigheten til de tre bilene, både rett før og i kollisjonsøyeblikket.  

FLAKS: I dommen står det at det var «ren flaks» at ingen av de involverte i ulykken ble alvorlig skadd eller omkom. FOTO: POLITIET.
FLAKS: I dommen står det at det var «ren flaks» at ingen av de involverte i ulykken ble alvorlig skadd eller omkom. FOTO: POLITIET.

Viktige bevis

– Målingene fra tellepunktet har vært et viktig bevis. Samtidig har de vært en del av en rekke bevis i saken som belyser farten, sier aktor, Kristine Knutsen-Bergen til TV 2. 

Politiet har langt på vei fått fullt gjennomslag for sine påstander om både brudd på veitrafikkloven og forsikringssvindel.

– Vi registrerer at mesteparten av vurderingene som er foretatt av retten er i samsvar med bevisvurderingen til påtalemyndigheten, så vi er fornøyde med dommen sier politiadvokaten.

I etterkant av ulykken gjorde politiet en rekonstruksjon der de sammenlignet målinger på tellepunktet med lasermålinger.

Tre tre mennene mistet førerkortet i 2,5 år, 1 år og 7 måneder og dømmes til ubetinget fengsel i 60 og 36 dager. Sistemann slipper med en betinget dom på 21 dagers fengsel.