TRONDHEIM: Et Radisson Blu-hotell har brutt likestilling- og diskrimineringsloven, ifølge LDO. TV 2 gjør oppmerksom på at bildet er fra 2004 og at SAS ikke lenger er på eiersiden i hotellkjeden. Foto: Gorm Kallestad / SCANPIX.
TRONDHEIM: Et Radisson Blu-hotell har brutt likestilling- og diskrimineringsloven, ifølge LDO. TV 2 gjør oppmerksom på at bildet er fra 2004 og at SAS ikke lenger er på eiersiden i hotellkjeden. Foto: Gorm Kallestad / SCANPIX.

Radisson-hotell sendte prostituert på dør  felt av Likestillingsombudet

Etter at den 30 år gamle kvinnen hadde forhåndsbetalt og gått ut for å spise, tok hotellpersonell seg inn på rommet og hentet tingene hennes.

Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Da den brasilianske kvinnen kom tilbake til hotellet marskvelden i fjor, ble hun stanset i resepsjonen og gitt klar beskjed om at hun ikke var ønsket som gjest.

Nå er Radisson Blu Royal Garden Hotel i Trondheim felt av Likestillings- og diskrimineringsombudet (LDO) i en uttalelse datert 4. april i år.

Ombudet mener hotellet undersøkte om 30-åringen var prostituert på bakgrunn av hennes kjønn og etnisitet. Det konkluderer derfor med at behandlingen er i strid med både likestillings- og diskrimineringsloven. 

ADVOKAT: Silje Elisabeth Stenvaag representerer den prostituerte (30) som nå har vunnet fram hos Likestillings- og diskrimineringsombudet etter å ha bli sendt på dør av et Radisson-hotell. Foto: JON T. HVAMSTAD / TV 2
ADVOKAT: Silje Elisabeth Stenvaag representerer den prostituerte (30) som nå har vunnet fram hos Likestillings- og diskrimineringsombudet etter å ha bli sendt på dør av et Radisson-hotell. Foto: JON T. HVAMSTAD / TV 2

Advokat: – Ekstremt krenkende

– Hun opplevde dette som ekstremt krenkende da de bare pakket sammen tingene hennes og plasserte de nede i resepsjonen. For min klient har det vært viktig å få stadfestet at hun ble usaklig og urimelig behandlet, sier advokat Silje Elisabeth Stenvaag til TV 2.

Uttalelsen beskriver også hvordan kvinnen ble svært opprørt av behandlingen, nektet å ta imot pengene hun hadde betalt for rommet og forlot hotellet.

Advokaten bekrefter at kvinnen livnærte seg av å selge sex, men at hun ikke hadde til hensikt å gjøre det på hotellet – eller at hun hadde hatt mulighet til det, ettersom hun kun hadde satt fra seg bagasjen på rommet og gått ut igjen for å spise.

– Første avgjørelse i sitt slag

Organisasjoner og advokater som jobber for prostituertes rettigheter får ofte meldinger om det de mener er usaklig behandling fra hoteller landet rundt.

Nå håper Stenvaag at ombudets vedtak kan få konsekvenser. 

– Så vidt jeg vet er dette den første avgjørelsen av sitt slag, og dersom den blir stående vil den få betydning hvordan kvinner i prostitusjon skal behandles av hoteller. Uttalelsen er klar på at kvinner som livnærer seg av prostitusjon også har krav på et overnattingssted, under forutsetning av at de ikke selger sex på hotellet, sier Stenvaag.

Ofte viser hoteller til hallikparagrafen som gjør det straffbart å leie ut bolig til personer som selger sex.

– Avgjørelsen fra LDO er veldig tydelig og klar på de ikke har undersøkelsesplikt på gjestene sine, men oppdager man prostitusjon må man selvfølgelig gjøre noe med det, sier Stenvaag.

Hotellet endret retningslinjer to dager senere

Radisson Blu mener på sin side at de angret seg på å ha tatt imot 30-åringen som gjest etter at hun ikke kunne fremvise et gyldig kredittkort, slik hotellets retningslinjer var – på tross av at hun altså allerede hadde betalt kontant for oppholdet, ifølge uttalelsen.

Ombudet skriver imidlertid at de finner det påfallende at hotellets oversendte retningslinjer er endret og datert to dager etter hendelsen, uten at det er redegjort for hva som er endret i dem.

Konklusjonen fra ombudet er derfor klar:

«For ombudet fremstår det … lite logisk å først sjekke inn kvinnen mot kontant forhåndsbetaling, for så å bestemme seg for å avvise henne mens hun var ute av sitt værelse. Dette sammenholdt med hotellets manglende dokumentasjon …, gjør at hotellets forklaring fremstår lite troverdig for ombudet.»

Ifølge ombudet har ikke hotellet «klart å sannsynliggjøre at et så drastisk tiltak som å avvise en gjest og pakke eiendelene til en gjest, som allerede er sjekket inn og betalt ..., står i rimelig forhold til ... kravet om gyldig kredittkort.»

Vurderer å klage på vedtaket

– Vår advokat går nå gjennom vedtaket og vi vil komme tilbake når vi har bestemt oss for å klage på det eller ikke. Vi ønsker ikke å diskriminere noen på noen som helst måte, sier Kjetil Vassdal, direktør ved Radisson Blu Royal Garden Hotel, til TV 2.

Hotellet har enda litt tid på seg til å klage vedtaket videre til Likestillings- og diskrimineringsnemnda innen fristen på tre uker.

– Tar dere selvkritikk på nåværende tidspunkt?

– Dersom det er gjort noe galt fra vår side, beklager vi det på det sterkeste. Men vi vurderer nå vedtaket og vil komme med et svar til klager etterpå.

– Hoteller deler «svartelister» over prostituerte

Advokat Stenvaag har også sendt saken videre til Datatilsynet, fordi hun mener den tyder på at hoteller samarbeider og deler informasjon om prostituerte på en måte som kan være i strid med personvernloven.

– Vi hører ofte om kvinner som blir avvist på et hotell og senere på alle hoteller i byen samme kveld. Dette henger sammen med at hoteller sender svartelister over prostituerte mellom seg fordi man ikke har ressurser til å få bekreftet om en person er prostituert eller ikke i hvert enkelt tilfelle, sier Stenvaag.

Vassdal avviser påstandene til advokaten når det kommer til hans eget hotell.

– Slike lister har vi ikke og meg bekjent mottar vi ikke slike heller, sier Vassdal.