Fattige og hjemløse redder biene i suksessprosjekt

For tre år siden satte noen idealister en bikube på et kjøpesentertak. I år vil ByBi produsere rundt åtte tonn honning.

Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

ByBi-prosjektet er et samarbeid med fattige, hjemløse og asylsøkere i København. I dette prosjektet er alle vinnere.

Hjemløse Lasse står blant tv-stjernene i kantinen til Danmarks radio. Han selger honning, og det har han gjort i snart et år.

Han er ivrig når han forteller TV 2 om sitt engasjement for biene. Hans egen situasjon som fattig og hjemløs er ikke hans fokus lengre. 

– Biene har det vanskelig nå. De trenger vår hjelp, sier Lasse, og viser til at milliarder av bier over hele verden de siste årene har dødd ut, uten at forskere helt klarer å finne svaret på hvorfor.

Lasse sier han gjør langt mer enn bare å selge honning.

– Vi er ute og kontrollerer bikubene, passer på at dronningene og familiene har det bra, sier han. 

Skepsis

Lasse er en del av det helt unike prosjektet ByBi i København. Fra å starte med noen få bikuber i 2011, har de nå utallige kuber plassert på takene til 25 storbedrifter over hele byen.

Honningen fra disse kubene sankes, pakkes i lekker innpakning og krukker, og selges tilbake til bedriftene av fattige og hjemløse. 

Asylsøkere lager rammer som monteres i bikubene på Københavns tak. Foto: TV 2
Asylsøkere lager rammer som monteres i bikubene på Københavns tak. Foto: TV 2

På taket flere etasjer over Lasse står bikubene som produserer honningen han selger. Det var Birgitte Kehler Holst i Danmarks Radio som tok initiativet til samarbeidet med ByBi. HUn er stolt når hun tar TV 2 med opp på taket på det mektige bygget før hun stolt viser frem biehjemmene der oppe.

Hun medgir at hun møtte litt skepsis da hun kom med forslaget i fjor.

– De var litt bekymret, men her hjelper vi mennesker som trenger det. Vi viser et sosialt engasjement. Det er godt for naturen og biene - jeg mener, hvem kan bli sure på det, ler hun.   

– En fantastisk reise

Lederen for prosjektet viser TV 2 rundt i de lyse lokalene i Sundholmsvej sør i København. Her males kasser, rammer lages, og til slutt monteres de mange bikubene som skal plasseres ut på takene i byen.

– Det har vært en fantastisk reise, sier prosjektleder Oliver Maxwell.

Bikubene står på Københavns tak. Foto: TV 2
Bikubene står på Københavns tak. Foto: TV 2

– Vi har doblet produksjonen hvert år vi har holdt på. I 2011 klarte vi å produsere nesten tusen kilo honning, i og etter det har vi doblet hvert eneste år. Trolig vil vi produsere opp mot åtte tonn honning dette året, konstaterer han fornøyd.   

Et nytt liv

Mange av de fattige og asylsøkerne som jobber med prosjektet har fått et nytt liv etter at de engasjerte seg. På verkstedet får asylsøkere sosial omgang og arbeidstrening, på samme måte som fattige og hjemløse finner mening i arbeidet. 

– Før var det bare å gå og stirre ut i luften, sier Lasse. Det har et viktig sosialt aspekt, hjemløse og de som lever på kanten av samfunnet blir gitt en sjanse. Og så er det «sjovt», det er spennende å jobbe med bier, gliser han. 

Prosjektlederen peker på at alle er vinnere i dette prosjektet. 

Ikke en offentlig krone

– På denne måten gjør man ikke bare biene en tjeneste. Det er også et viktig tiltak for de fattige og asylsøkerne som er med på dette, det er et glimrende CSR-prosjekt (corporate responsability, samfunnsnyttig prosjekt red anm.) for bedriftene som er med, og det gjør byen vår grønnere og frodigere, sier Maxwell. 

Det er også et viktig prinsipp for de som driver prosjektet at det skal være økonomisk selvbærende.

– Vi har ikke mottatt en krone i direkte offentlig støtte, konstaterer Maxwell. 

Fem nye byer

Den formidable suksessen gjør at de nå planlegger å starte opp i fem nye byer i Danmark. Også et samarbeidsprosjekt med skolene i disse byene er på trappene, slik de allerede har i København.

– Barna elsker å høre og lære om bier, sier prosjektlederen.

Det er masse å lære om dette prosjektet, ikke bare om biologi og natur, men også om det å drive et prosjekt, om fattigdom og sosial nød, om økonomi og bedrifters sosiale ansvar. 

Det finnes noen lignende prosjekter også i andre europeiske byer, men det i København har blitt det mest omfattende. Nå ønsker også krefter i Norge å dra i gang et lignende samarbeid med store bedrifter i kampen for å redde biene, og kanskje gjøre noen menneskers liv bedre.