Trakk kunder for høye beløp over telefonregningen

Men det har ikke teleselskapene lov til å gjøre. 

Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Av Malene Divenes

– Jeg synes det er uhørt at de kan gå inn og trekke deg på din personlige telefonregning, sier Else Rønning. 

Hun er en av mange nordmenn som den siste tiden har opplevd å få et overraskende beløp lagt til på telefonregningen sin. Det hele startet med at hun blei oppringt av et firma som lurte på om hun ville ha en prøvepakke på et plaster. 

– Jeg skulle bare betale 49,- for portoen. Jeg skulle ikke betale for plasteret, forteller Else Rønning

FAKTURERT OVER TELEFONREGNING: Else Rønning er en av mange nordmenn som den siste tiden har opplevd å få et overraskende beløp lagt til på telefonregningen sin. Foto:TV 2
FAKTURERT OVER TELEFONREGNING: Else Rønning er en av mange nordmenn som den siste tiden har opplevd å få et overraskende beløp lagt til på telefonregningen sin. Foto:TV 2

Fakturert for nesten 600,- på telefonregninga

Så Else sa ja til å motta prøvepakken. Da hun la på røret fikk hun beskjed av jenta i andre enden av røret at hun kom til å motta en tekstmelding. 

– Hun sa at den måtte jeg svare ja på. Og på meldinga stod det at jeg ville bli belastet for 49 kroner på telefonregninga min, sier Else. 

Else svarte ja på meldingen og bekreftet kjøpet, men det hun ikke skjønte var at ved å svare ja på denne meldinga, så hun ja til to abonnement på plaster som begge koster 299 per pakke. 

Det gikk nesten fire uker og ingen prøvepakke kom i posten, men det kom to nye meldinger om at hun var blitt belastet for nesten 600 kroner for to nye pakker med plaster. 

– Det er veldig rart at teleselskapene godtar å trekke kundene sine for helt andre tjenester enn for telefonbruk. For de vet jo ikke engang om vi har fått varene våre! sier Else. 

Men har teleselskapene lov til å trekke kunder over telefonregninga for fysiske varer?

– Det er kritikkverdig

– Teleselskapene har vært fullstendig klar over at de ikke har lov til å trekke kunder over telefonregninga for denne typen varer, sier juridisk direktør hos Forbrukerombudet Frode Elton Haug. 

For å kunne gjøre det må teleselskapene få tillatelse fra Finanstilsynet, noe teleselskapene ikke har per dags dato. 

– Det er kritikkverdig at teleselskapene har latt noen fakturere over telefonregningen på et grunnlag de ikke har lov til, sier Haug. 

– Vi var nok litt ivrige

«TV 2 hjelper deg» har oppsøkt Norges største teleselskap, Telenor, for å spørre hvorfor de er en av dem som har trukket kundene sine for beløp over telefonregningen som de ikke har lov til. 

– Nei, det var der vi nok var litt ivrige, sier informasjonssjef i Telenor, Anders Krokan. 

– Vi opererer med full åpenhet. Vi har innrømt at vi var litt ivrig her på sånne type tjenester. Vi stanset selvfølgelig all salg på sånne type tjenester, forteller Krokan. 

Skal få pengene sine tilbake

Men når det kommer til kunder som har blitt trukket for fysiske varer over telefonregningen, så finnes det en løsning

– Alle som føler seg lurt, enten det er av denne aktøren eller andre, kan henvende seg til oss for å få tilbake pengene sine. Så de kundene det gjelder må ta kontakt med sin operatør, avslutter Krokan.