Årets TV-tabbe eller pinlig PR-stunt? 
Her går reporteren rett på trynet

Snart én million har sett det våte intervjuet. 

Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Det gikk tilsynelatende som det måtte gå, da den nederlandske reporteren skulle intervjue en ordfører på en båt. 

Bare sekunder inn i videoen du ser øverst, blir det vått. 

REKLAMEEKSPERT: Trond Blindheim er rektor ved Markedshøyskolen i Oslo.
REKLAMEEKSPERT: Trond Blindheim er rektor ved Markedshøyskolen i Oslo.

Etter å ha gått to-tre steg mot Kampen-ordfører Bort Koelewijn, faller «reporteren» overende.

Hun faller ut gjennom en åpning på båten, og lander til slutt i sjøen.  

På under ett døgn er klippet sett nærmere én million ganger på YouTube og spres i sosiale medier, men det spørs om fallet egentlig var en tabbe. 

– «Uhellet» er såpass perfekt, at det er nødt til å være falskt, skriver Gawker. 

Skjult reklame

«Reporteren» i klippet heter nemlig Martje Oesterholt. 

Oesterholt jobber som promotør for den nederlandske påskefestivalen Sail Kampen, og videoen ble trolig lagt ut på nett som et PR-stunt for festivalen. 

At YouTube-videoen er skjult reklame, synes rektor ved Markedshøyskolen i Oslo, Trond Blindheim er helt greit. 

Han sier til TV 2 at skaperne har oppnådd akkurat det de ville da klippet begynte å spres på nett. 

– Humor fungerer alltid, selv om det er reklame og selv om de som deler klippet vet at det er reklame. Videoer hvor folk for eksempel faller eller slår seg fungerer alltid. Er et klipp morsomt, så er det morsomt selv om det er et PR-stunt, sier han.