KORTSVINDLET: Arne Hadland Orre sammen med kona Lydia. Etter en lengre opphold i Lydias hjemland Filippinene oppdaget Arne at kortet hans ble tappet for penger. Foto: Privat.
KORTSVINDLET: Arne Hadland Orre sammen med kona Lydia. Etter en lengre opphold i Lydias hjemland Filippinene oppdaget Arne at kortet hans ble tappet for penger. Foto: Privat.

Arne (64): – Svindlere tappet kortet mitt i to år

Arne Hadland Orre betalte ned på kredittkortgjelden - men oppdaget at gjelden aldri ble mindre. Nordmenn ble kortsvindlet for 140 millioner kroner i 2013. 

Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

64-åringen fra Klepp i Rogaland oppdaget kontolekkasjen etter et opphold i Filippinene.

– Jeg merket det da jeg skulle få skatteoppgjøret inn på konto. Banken sa at pengene var kommet inn, men da jeg sjekket kontoen noen dager senere var ikke pengene der, sier Arne Hadland Orre til TV 2.

Han mener lønnskontoen og et kredittkort er blitt tappet i opp til to år. Han tror kortet er blitt skimmet mens han bodde på Filippinene et halvt års tid.

Kunde i over 40 år

– På kredittkortet har jeg drevet og betalt 2000 kroner per måned. Da jeg skulle sjekke hvor mye gjeld jeg hadde igjen oppdaget jeg at den var oppe på 50.000 kroner - og den gikk aldri ned, sier Arne.

Han har vært kunde i Klepp sparebank siden han var 20 år gammel. Han har kontaktet banken, men har ikke fått noen løsning på pengelekkasjen.

Inviterer til nytt møte

Administrerende banksjef Tor Egil Lie bekrefter at Arne har vært innom banken. Han sier banken vil invitere Arne til et nytt møte for å rydde opp i saken.

– Dette er forhold som går langt tilbake i tid, og vi savner tilbakemelding på hvilke transaksjoner det gjelder, sier Lie til TV 2.

Han sier ingen kort er meldt stjålet. 

– Generelt er det slik at mistanke om misbruk skal meldes banken eller kortutsteder senest seks måneder fra belastning har skjedd, sier Lie.

Arne har sperret kortene og fått nye fra banken, og hevder han han har pekt på kontoutskrifter for å vise svindelen.

– De har fått kontoutskriften og jeg har markert med rødt hva som er galt, sier han.

Ikke en A4-kunde

Banksjef Lie oppfordrer uansett Arne Hadland Orre til å komme innom banken.

– På generelt grunnlag kan jeg si at kunder får hjelp hvis de er svindlet på ferie. Dette gjelder særlig hvis det lett kan påvises at kunden har vært hjemme i Norge på tidspunktet for transaksjonen, sier Lie.

Han påpeker at Arne fra Klepp ikke er en A4-kunde, ettersom han har bodd på Filippinene og klager på mulig svindel langt bak i tid.

– Det er lettere å håndtere saker der noen har vært på ferie et par uker, og opplever at kortet deres er misbrukt, sier han.  

Svindles for millioner

Tall fra Finansnæringens hovedorganisasjon viser at nordmenns betalingskort ble svindlet for 140 millioner kroner i 2013. Om tallet er høyt, særlig for dem det gjelder, er det lite i forhold til den omfattende kortbruken.

– I 2013 utgjorde kortsvindel 0,018 prosent av den totale kortomsetningen. Det er dermed liten risiko for å bli svindlet. Så lenge man ikke har vært uaktsom, dekker banken tapet, skriver Finansnæringens hovedorganisasjon på sine nettsider

Regionsperre

Noen enkle forholdsregler sikrer deg imidlertid mot svindel. 

– Bruk av regionsperre og sms-varsling, bankenes overvåkingssystemer og politiets innsats på området er viktige grep for å bekjempe kortsvindelen, sier kommunikasjonsjef Stine Neverdal i FNO.

Her er FNOs ti råd for sikker kortbruk:

* Skjul inntastingen av PIN-koden, og ikke la noen titte over skulderen din.

* Bruk regionsperre når det er mulig.

* Avslå assistanse fra "gode hjelpere" ved minibanken.

* Følg med på kontoen din og meld straks fra til banken hvis du oppdager unormale transaksjoner.

* Ha gjerne sparepengene på en annen konto i banken enn kortkontoen.

* Er du på reise, kan det være lurt å ha to kort oppbevart på ulike steder.

* Sjekk at totalbeløpet i betalingsterminalen er riktig.

* Kortet må oppbevares slik at kort og PIN-kode ikke blir gjort tilgjengelig for andre.

* Lær deg PIN-koden utenat, og oppgi den aldri til noen.

* Hvis kortet blir borte, meld umiddelbart fra til sperretjenesten som banken din har oppgitt.