LOKALISERT: Inspektør i den norske Havarikommisjonen, Tore Hultgren, tror flyvraket blir funnet. Mandag delte australske myndigheter ut dette kartet som viser hvor de tre registreringene er gjort av det man antar er signaler fra flyets svarte boks. Foto: TV 2/AFP
LOKALISERT: Inspektør i den norske Havarikommisjonen, Tore Hultgren, tror flyvraket blir funnet. Mandag delte australske myndigheter ut dette kartet som viser hvor de tre registreringene er gjort av det man antar er signaler fra flyets svarte boks. Foto: TV 2/AFP

Norsk inspektør: – Stor sannsynlighet for at flyvraket er lokalisert

Mandag registerte skip for tredje gang signaler som trolig stammer fra den svarte boksen til det savnede flyet fra Malaysia Airlines. Alt tyder på at vrakområdet er lokalisert.

Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Det er nøyaktig én måned siden Malysia Airlines flight 370 forsvant med 239 mennesker om bord mellom Kuala Lumpur og Beijing.

Mandag registrerte det australsk skipet «Ocean Shield» nok en gang et radiosignal fra det som trolig stammer fra de svarte boksene til flyet. Signalene ble fanget opp av en detektor på 300 meters dyp, og på samme frekvens som de svarte boksene bruker.

Dette er tredje gang man registrerer disse signalene på to dager og omtales som det mest lovende funn til nå. Det er rundt 4500 meter dypt på stedet.

Batteritiden til radiosenderne i de svarte boksene antas å vare i minimum 30 dager. Det betyr at de kan miste effekt ganske fort, men mye tyder nå på at søket endelig har gitt et gjennombrudd.

– Dette er absolutt det mest lovende funn til nå, sier Tore Hultgren, tidligere pilot og inspektør i den norske havarikommisjonen, til TV 2.

Området hvor man har fanget opp signalene ligger veldig avsidesliggende til, vest for Australia. Noe som styrker sjansene for at signalene stammer fra det savnede flyet.

DETEKTOR: Det er denne detektoren om bord i skipet «Ocean Shield» som har oppfanget signaler i dypet, vest for Australia. Foto: AFP
DETEKTOR: Det er denne detektoren om bord i skipet «Ocean Shield» som har oppfanget signaler i dypet, vest for Australia. Foto: AFP

– Helt sikker kan man jo ikke være, men det er stor sannsynlighet for at dette er det riktige. Det er veldig lite flytrafikk i dette område, poengterer Hultgren.

– Ett par måneder

Ni militærfly, tre sivile fly og fjorten skip hjelper til med mandagens leting. Hultgren er optimist og tror at de svarte boksene vil bli funnet, i likhet med hva som skjedde da man fant boksene etter Air France-ulykken over Atlanterhavet i 2009.

– Hvis de får lokalisert boksene nå så kan det ta ganske kort tid å få de opp og finne flyvraket. Det skulle la seg gjøre i løpet av noen få måneder. Det viktigste er å få lokalisert hvor vraket ligger, så kan man komme ned til det. Air France-flyet lå jo på veldig stort dyp, men likevel så klarte man å få dette opp, sier han.

Mandagens søk skal foregå over et område på 234.000 kvadratkilometer. Hvis signalene kan spores ytterligere, vurderes det å bruke ubåt for å granske havbunnen. 

SPESIALFARTØY: Det australske skipet «Ocean Shield» har spesialutstyr om bord som kan fange signaler fra flyets svarte bokser. Sammen med et kinesisk skip er disse de best utstyrte i leteområdet. Foto: AFP
SPESIALFARTØY: Det australske skipet «Ocean Shield» har spesialutstyr om bord som kan fange signaler fra flyets svarte bokser. Sammen med et kinesisk skip er disse de best utstyrte i leteområdet. Foto: AFP

– Får man opp boksene så kan man rekonstruere hele den siste delen av flyvningen ihvertfall. Man har nå plottet stedet der signalene kommer fra. Hvis batteriene i disse boksene ikke skulle virke lenger så vet man altså hvor de er nå, sier Hultgren.

Også de svarte boksene kan slås av

Det har vært spekulert på om noen med viten og vilje slo av flyets kommunikasjonsutstyr før flyet forsvant. Hultgren forteller at også de svarte boksene kan manipuleres med.

– Man kan trekke ut sikringer for en del kurser, men når man bryter strømmen til de svarte boksene så har de jo innebygd batterikapasitet for en viss tid, sier han.

Hva er det som har forbauset deg aller mest i denne saken?

– Man blir forbauset når et så stort fly bare forsvinner. De fleste stedene hvor man opererer med kommersiell lufttrafikk er det jo kontinuerlig radarkontroll. Men i denne delen av det indiske hav finnes det ikke noe slikt, sier Hultgren.

Man skulle jo tro i 2014 at hele kloden var dekket av satellitter, men slik er det altså ikke?

– Nei, det er veldig god dekning spesielt der hvor det er politiske interesser i å ha god dekning. Svært ofte med militært utstyr. Men dette området er veldig avsidesliggende og isolert, kun et stort sjøområde. Her finnes ikke noe system som registrerer alle bevegelser i luftrommet, forteller inspektøren.