PRISMATCH VS. PRISLØFTE:

Sportskjeder i ellevill billigkrangel i retten

Sportsbransjen fortsetter å krangle så busta fyker om hvem som er den billigste sportskjeden. Men hva de faktisk krangler om, er ikke så lett å forstå.

Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Hvem er egentlig billigst? Butikken som «matcher alle priser», eller butikken som har et «prisløfte»? Folk vi møtte på gata er ikke sikre. 

Nå har priskampen mellom XXL og G-sport blitt så ille, at den har havnet i retten. 

 XXL har gått til sak mot G-sport for å få stoppet deres «prismatch»-kampanje. XXL mener at deres «prisløfte» er et bevis på at de alltid er billigst.

Klar for andre runde

– Vi vet at vi er billigst, sier administrerende direktør Fredrik Steenbuch i XXL sport & villmark. 

– Det er ikke mulig å være billigst til enhver tid. Vi vil heller matche prisen man finner lavere et annet sted, kontrer markedsdirektør Kjetil Løken i Gresvig som eier G-sport.

I tingretten tapte XXL, men direktøren avviser at de er nede for telling:

– Vi tapte i første runde. Det betyr ikke at vi taper i andre runde. Vi har anket, sier han til TV 2. 

Språk-professor: – Latterlig

Språkprofessor Finn-Erik Vinje har flere ganger vært sakkyndig i rettsaker der språk er stridens kjerne. Han rister på hodet over denne konflikten.

– Egentlig er det ikke noe å krangle om, sier Vinje.

– Det fortoner seg mer latterlig, legger han til.

Han får støtte av to andre eksperter som mener sportskjedene burde utkjempet kampen på andre arenaer enn rettsalen.

– Denne typen saker belaster rettsapparatet mer enn nødvendig, sier jurist og forsker Monica Viken ved BI.

– Det er nærmest å misbruke rettsvesenet i Norge, sier rektor Trond Blindheim ved Markedshøgskolen.

XXL-sjefen gir dem langt på vei rett, men har ingen planer om å kaste inn håndkleet.

– Det er litt sandkasse, men det er viktig at vi gjør dette, mener han.