Viral-hit om feriesex beskyldes for faktafeil

Reiseselskapets reklame om feriesex går verden rundt. Men reklamen får pepper for å rote med fakta.

Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

I en morsom reklamefilm, som du ser øverst i artikkelen, påpeker det danske reiseselskapet Spies rejser at folketallet synker. 

I filmen legger selskapet frem fakta som viser at dansker har mer sex på ferie, noe som vil kunne føre til flere barn. Altså - dansker trenger en ferie der de kan dyrke sex. Om ikke for sin egen skyld, så i det minste for Danmark.

Eggløsningsrabatt

Ikke bare tilbyr Spies drømmereiser for alle og en hver - de slår til og med en eggløsningsrabatt i bordet for å selge sine ferier.

Blant annet peker selskapet på at ti prosent av danske barn er unnfanget på ferie. Påstanden er basert på en egen spørreundersøkelse, der Spies ifølge Politiken.dk spør: «Er ett eller flere av dine barn unnfanget på ferie?».

– Man kan ikke ut fra denne undersøkelsen si noe om hvor mange barn som er unnfanget på en ferie, sier Morten Frederiksen, adjunkt ved Aalborg universitet, til aktualitetsprogrammet «Detektor» på DR, den danske varianten av NRK.

Har ferie ti prosent av året

Ni prosent har svart ja på dette. Men Spies får ikke opplyst om foreldre som har to eller flere barn har unnfanget alle på ferie, eller kun noen. Derfor sier ikke tallet noe om alle danske barn, påpeker Frederiksen.

– Det vil være en hel del barn hvor vi ikke vet om de er unnfanget på ferie eller ikke, sier han.

Han regner seg også frem til et vel så vesentlig poeng:

– En alminnelig dansk lønnsmottaker har ferie og fridager omtrent ti prosent av året. Så ti prosent er uansett ikke mer enn vi ville forvente dersom det var fordelt utover et år, sier Frederiksen ifølge Politiken.dk

Bedret sexprosenten

I reklamen hevder Spies at 46 prosent av danskene har mer sex på ferie, sammenlignet med ellers. Da DR-programmet Detektor kontaktet selskapet og påpekte en feilmargin, regnet Spies på det igjen. 

Da kom de frem til at 52 prosent av danskene har mer sex på ferie. De oppløftende tallene velger også Spies å bruke for alt det er verdt i sitt tilsvar.

– TV-programmet Spies hjelper Detektor - enda flere dansker dyrker sex på ferie, konkluderer kommunikasjonssjef Torben Andersen i en pressemelding. 

Gått verden rundt

All PR ser ut til å være god PR for reiseselskapet. Reklamen har også gått verden rundt, med fem millioner visninger på YouTube.

Filmen handler om danske Emma, som skal være unnfanget på en ferie for 30 år siden. Spies er ikke snauere enn at de noterer en positiv bieffekt for dansk reiseliv.

– Amerikanere, kanadiere, australiere og engelskmenn skriver i sine kommentarer på YouTube at de ønsker å besøke Danmark etter å ha sett filmen om Emma og hennes kjæreste, heter det i pressemeldingen.

Refleksjonene rundt de ti prosentene nevner selskapet ingenting om, men fastholder at ti prosent av danske barn unnfanges på ferie.

RABATT: Spies tilbyr eggløsningsrabatt - hva nå det måtte være. Foto: Spies
RABATT: Spies tilbyr eggløsningsrabatt - hva nå det måtte være. Foto: Spies