SISTE MELDING: Myndighetene utelukker ikke lenger at det var kaptein Shah som kommuniserte med flykontrollen siste gang. Foto: CBS/TV2
SISTE MELDING: Myndighetene utelukker ikke lenger at det var kaptein Shah som kommuniserte med flykontrollen siste gang. Foto: CBS/TV2

Flymysteriet: – Kan ha vært kapteinen som sa de siste ord

Malaysiske myndigheter sier nå at de siste ordene fra cockpiten likevel ikke var «all right, good night». Kritikken mot leteaksjonen forsterkes av nye opplysninger om dårlig koordinering.

Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Omstendighetene rundt flyforsvinningen blir igjen korrigert av myndighetene i Malaysia. 

Hva som skjedde natt til 8. mars, da Malaysian Airlines flight 370 forsvant mellom Kuala Lumpur og Beijing med 239 mennesker om bord er fortsatt et mysterium.

Luftfartsmyndighetene skriver i en pressemelding tirsdag: «vi ønsker å bekrefte at de siste ordene som ble sagt i dialogen mellom flygeleder og cockpit klokken 01.19 malaysisk tid var Good night, Malaysian three seven zero».

LES HELE SAMTALELOGGEN HER!

Hvorfor myndighetene siden dag 4 i letetaksjonen har hevdet at de siste ordene var «all right, good night» er ikke klart.

DØDSANNONSE: Denne annonseringen fra Malaysia Airlines før helgen utløste harme og sinne blant mange pårørende som ønsker konkrete bevis for at deres kjære er død.
DØDSANNONSE: Denne annonseringen fra Malaysia Airlines før helgen utløste harme og sinne blant mange pårørende som ønsker konkrete bevis for at deres kjære er død.

Samtidig kommer det frem at etterforskerne ikke lenger er sikre på at det var annenpilot Fariq Bin Ab Hamid (27) som kommuniserte sist med bakkekontrollen.

– Vi kan ikke lenger utelukke at det kan ha vært kapteinen som sa de siste ord, sier en talsmann for myndighetene.

Etterforskerne har fra før brukt mye tid på å kartlegge flyets kaptein, Zaharie Ahmad Shah (53). Hans private flysimulator har vært undersøkt, uten at man hittil har funnet noe mistenkelig. Etterforskning har avdekket at en ukjent person ringte kaptein Shah like før avgang fra en mobiltelefon med kontantkort kjøpt under falsk identitet.

Ledelsen av letetaksjonen i Malaysia har lenge vært kritisert for dårlig koordinering av leteaksjonen, og at de nå igjen korrigerer fakta vil ikke minske kritikken.

Det var dårlig koordinering som medførte at man søkte på fullstendig feil sted de første dagene etter forsvinningen, skriver den amerikanske avisen The Wall Street Journal. Avisen hevder at minst tre dager gikk tapt fordi eksperter som analyserte data fra fly, radar og satellitter ikke samarbeidet.

Det var først da man slo sammen analysene fra disse, at man forstod at flyet ikke kunne ha styrtet i Thailandbukten, Sørkinahavet, Malakkastredet eller Andamanhavet.