AVVISER TEORIEN: Malaysiske myndigheter avviser at flyet kan ha flydd i flere timer. Skjermbildet fra flightradar24.com viser siste rapporterte posisjon, fredag 7. mars, før flyet forsvant fra radaren.  (AP Photo/flightradar24.com)
AVVISER TEORIEN: Malaysiske myndigheter avviser at flyet kan ha flydd i flere timer. Skjermbildet fra flightradar24.com viser siste rapporterte posisjon, fredag 7. mars, før flyet forsvant fra radaren.  (AP Photo/flightradar24.com)

Flymysteriet: Avviser at flyet sendte data etter at det forsvant

Amerikanske flyetterforskere lanserte torsdag en teori om at flyet bevisst var tatt under radaren for deretter å ha fløyet flight MH370 i flere timer til et ukjent sted.

Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Seks dager etter at det savnede flyet tok av fra den internasjonale flyplassen i Kuala Lumpur (KLIA) er det fortsatt ingen bekreftede spor etter Malaysia Airlines-flyet som skulle til Beijing.

Det letes intenst i store havområder både øst og vest for den malaysiske halvøya, både fra luften og med båter.

– Det finnes ikke noe der. Vi har lett, men finner ingenting, sier Azharuddin Abdul Rahman som er sjef for Malaysias sivile luftfartsmyndigheter til nyhetsbyrået AP.

Avviser teori om timelang reise

Wall Street Journal skrev torsdag om en ny teori blant amerikanske luftfartsgranskere, om at noen om bord på flyet bevisst har skrudd av flyets sivile radarsystemer, for deretter å ha ført flyet til et hemmelig sted.

Avisen skriver at datasignaler sendt fra flyets motorer viser at flyet har vært i luften opp mot fire timer etter at det forsvant fra radaren over havet mellom Malaysia og Vietnam.

Teorien til de amerikanske etterforskerne er basert på at flymotorene automatisk sender inn informasjon til produsenten Rolls Royce, som en del av vedlikeholdsystemet.

I så fall måtte enorme land- og havområder i Asia finkjemmes for å spore opp flyet. Men malaysiske luftfartsmyndigheter avviser sammen med Rolls Royce at motordata ble sendt via dette systemet etter at flyet forsvant fra radaren.  

– Opplysningene er ikke korrekte, sier Malaysias transportminister Hishammuddin Hussein torsdag.

Han utelukker imidlertid ikke at flyet kan ha fortsatt en stund etter at det forsvant fra radaren. 

– Selvsagt. Det er derfor vi utvider søket vestover, sier han ifølge nyhetsbyrået AP.

Vrakrester var ikke vrakrester

Transportministeren tilbakeviser at kinesiske satellittbilder angivelig skal ha vist vrakdeler av flyet.

– Disse bildene ble offentliggjort ved en feiltakelse og de viser ikke noen vrakdeler, sier Hussein.

Tidligere torsdag ble det rapportert at letingen etter «mistenkelige gjenstander» som ble fanget opp av en kinesisk satellitt søndag var forgjeves. Verken malaysiske eller vietnamesiske letemannskaper fant noe som helst på stedet.

Mange vitneobservasjoner

Samtidig som søket fortsetter kommer flere vitner frem og forteller om det de tror kan ha vært det savnede flyet i unormalt lav høyde.

Ifølge Daily Mail har politiet i Malaysia fått inn minst ni visuelle observasjoner av et fly nordøst for Malaysia, nær grensen til Thailand. Observasjonene ble gjort etter at flyet forsvant natt til forrige lørdag lokal tid.

En gruppe mennesker på en strand i Marang nordøst i Malaysia hørte kraftig støy. 

– Den høye lyden kom fra nordøstlige Pulau Kapas, sier landsbyboeren Alias Saleh til den malaysiske avisen The Star.

– Sikker på at det var flyet

Innbyggere i småbyene Kuala Besar, Pentai Cahaya Bulan, Pentai Senok og Penarik forteller alle om et fly med blinkende lys som fløy lavt og som lagde mye støy.

– En bussjåfør som avga sin rapport søndag, sa at han så et lavtflyvende fly i Penarik rundt 1.45 den dagen flight MH370 forsvant. Sjåføren er sikker på at han så flyets blinkende signallys, sier politikommandant