Ny teori: Flyet kan ha vært i luften flere timer

Malaysias luftfartsmyndigheter utelukker ikke at flyet kan ha flydd videre etter at det forsvant, og utvider søket vestover.

Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Ifølge den amerikanske avisen Wall Street Journal kan det savnede flyet ha vært i luften i fire timer etter at det forsvant fra radaren øst for Malaysia på vei mot Beijing.

Teorien til de amerikanske etterforskerne er basert på at flymotorene automatisk sender inn informasjon til produsenten Rolls Royce, som en del av vedlikeholdsystemet.

Malaysias transportminister og motorprodusenten avviste dette torsdag. 

Men transportministeren sier det ikke kan utelukkes at flyet har flydd videre etter at det forsvant fra radaren. Derfor utvides søket vestover. 

Transportministeren kunne også slå fast at vrakrestene som skal være observert ikke er funnet, og at de uansett ikke kunne være rester fra det savnede flyet

Malaysiske myndigheter opplyste natt til torsdag at de sendte fly for å sjekke funnstedet som ligger nordøst for Kuala Lumpur, der Sørrkinahavet møter Den thailandske bukten.

Den malaysiske avisen The Star skriver også at objektene på det kinesiske satelittbildet ikke er funnet. Avisen skriver at to vietnamesiske søkefly som har lett i området ikke har sett noe som helst.

Pilotens siste ord

De siste registrerte ordene til piloten på Malaysia Airlines' rute MH370 ga ingen indikasjon på at noe var galt med flyet før det forsvant fra radarskjermene kort tid senere.

Ifølge ABC News, som har fått videreformidlet kommunikasjonen mellom en flygeleder og piloten, forløp den siste samtalen slik:

Flygeleder: «Vi er nødt til å overlate deg til Ho Chi Minh-byen».

Piloten svarte da: «Det er greit. God natt».

Flyet tok aldri kontakt med flykontrollen i Ho Chi Minh-byen. Onsdag kveld norsk tid – fem dager etter forsvinningen – har man fortsatt ikke funnet ut hvor flyet styrtet. 

LETER: En ansatt i den indonesiske kystvakten søker etter vrakrester i Malakkastredet. Foto: AFP.
LETER: En ansatt i den indonesiske kystvakten søker etter vrakrester i Malakkastredet. Foto: AFP.

Spionsatellitter så ingenting

Onsdag kom det også frem at amerikanske spionsatellitter ikke registrerte en eksplosjon da Malaysian Airlines' rute 370 forsvant – heller ikke i timene etterpå.

Det forteller etterretningskilder til NBC News.

– Det er det som er så frustrerende, sier en av kildene.

Systemet bruker infrarøde satellittkameraer og sensorer på andre militære romfartøy for å samle data, ifølge den amerikanske nyhetskanalen.

Årvåkent system

Overvåkningssystemet er designet for å fange opp eksplosjoner, detonasjoner og utskytninger, både i lufta og på bakken.

Satellittene har tidligere registrert alvorlige flyulykker, blant annet TWA rute 800-ulykken i 1996, og en kollisjon mellom et amerikansk og tysk militærfly utenfor kysten av Sør-Afrika i 1997.

Data fra systemet ble undersøkt da et fly fra Air France forsvant på vei fra Rio de Janeiro til Paris i 2009, og det har også registrert en rekke krasj hvor amerikanske militærfly har vært involvert, ifølge etterretningshistoriker Jeffrey T. Richelson.