Flyekspert tror pilotene svimte av: Her viser han sin teori om flymysteriet

Trykkfall i cockpiten fikk pilotene til å endre kurs mot nærmeste flyplasss.

Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Den tidligere flykapteinen i British Airways, Alastair Rosenschein, tror den sikreste teorien om hva som har skjedd med det forsvunnede flyet i Malaysia er at pilotene har svimt av etter et trykkfall i cockpit.

– Dette er nøyaktig det som skjedde i 2005 da en Boeing 737-maskin fra det greske selskapet Helios til slutt styrtet utenfor Athen etter at alle om bord hadde mistet bevisstheten på grunn av trykkfall og en feil med flyets tilførsel av oksygen gjennom maskene, sier Rosenschein til Sky News.

Den erfarne flykapteinen har tatt med Sky News inn i en Boeing-simulator hvor de tar av fra Kuala Lumpur og forsøker å danne seg et bilde av hva som skjedde på flyturen.

SE VIDEO av flyturen hvor Rosenschein forklarer sin teori øverst!

Mistet bevisstheten etter trykkfall

Helios flight 522 tok av fra Kypros mot Athen klokken 09.07 den 14. august i 2005. Om bord var det 121 personer. Mens flyet klatret mot marsjhøyde ble oksygenmaskene utløst i passasjerkabinen på grunn av trykkfall. Deretter blir kommunikasjonen mellom pilotene og bakkestasjonen brutt. Tre minutter senere flater flyet ut i en marsjhøyde av 10.363 meter med kurs mot Athen, slik autopiloten var satt til å gjøre.

På grunn av en feil fra en flymekaniker dagen før forstod aldri pilotene at flyets oksygensystem var satt i feil modus. Man antar at begge pilotene var bevisstløse da flyet nådde marsjhøyde.

STYRTET I DØDEN: 121 mennesker omkom i flystyrten utenfor Athen i 2005. Foto: AP
STYRTET I DØDEN: 121 mennesker omkom i flystyrten utenfor Athen i 2005. Foto: AP

Gikk tom for drivstoff

I halvannen time førte autopiloten flyet til Athen. Deretter sirklet det i 90 minutter rundt flyplassen slik flyets autopilot var programmert til å gjøre. Luftforsvaret sendte opp to F16 jagerfly som visuelt så styrmannen besvimt i cockpiten mens oksygenmasken dinglet fra taket over ham. Kapteinens stol var tom.

Klokken 11.59 var flyet tomt for drivstoff og fire minutter senere krasjet det i en åsside, 33 kilometer fra flyplassen i Athen. Alle omkom.

– Endret kurs først

Rosenschein tror pilotene om bord i Malaysia Airlines MH370 også svimte av.

– Okysgenmangelen kan ha oppstått plutselig eller kommet gradvis. Uansett ville en alarm gått av i cockpit. Jeg tror den som da førte flyet umiddelbart har forsøkt å endre kurs tilbake til fastlandet, forteller han.

– Det kan hende at de har rukket å endre autopiloten slik at marsjhøyden endret seg. Uansett tror jeg de deretter har mistet bevisstheten på grunn av at de ikke fikk tilført oksygen gjennom maskene, akkurat som i Helios-ulykken, sier han.

FLYRUTE: Rosenschein utelukker ikke at flyet har styrtet midt ute i det indiske hav.
FLYRUTE: Rosenschein utelukker ikke at flyet har styrtet midt ute i det indiske hav.

Kan ha styrtet midt i det indiske hav

Hvis så er tilfelle kan situasjonen om bord ha vært slik at to bevisstløse piloter satt i cockpit med døren låst, en dør som kun kan åpnes innenfra.

– Ifølge myndighetene har flyet passert øya Pulau Perak i Malakkastredet med kurs vestover. Det hadde drivstoff for vel sju timers flytid og har i så fall fløyet minst fire timer rett ut over det indiske hav i retning Madagaskar før det har falt ned, sier Rosenschein.

– Hvis det er dette som har skjedd, at flyet har falt ned midt ute i det indiske hav, står man overfor en formidabel oppgave i å finne flyet, poengterer han.

Den største usikkerhetsfaktoren for den erfarne piloten er hvorfor flyets transponder, senderen som identifiserer flyet, tydeligvis var slått av.

– Også jeg undrer meg over det. Men skulle det vise seg å være en feil med oksygensystemet om bord, kan man aldri utelukke for eksempel en svikt i strømtilførselen til transponderen, sier den tidligere flykapteinen.